Projecten
Provincie Oost-Vlaanderen subsidie: 'van inclusief onderwijs naar een inclusieve arbeidsmarkt' Universiteit Gent
Wat maakt lesgeven aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (SOB) specifiek? Een onderzoek naar effectief lesgeven aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (SOB) en contingentie-effecten in het inclusief en buitengewoon onderwijs in Vlaand KU Leuven
Effectief lesgeven wordt algemeen erkend als een centrale factor die bijdraagt tot het leren en de ontwikkeling van leerlingen. Terwijl de meeste effectiviteitsmodellen voor leerkrachteffectiviteit uitgaan van een universele benadering van effectief lesgeven, onderschrijven recente studies het belang van contingentie-effecten: effectief lesgeven kan er anders uitzien afhankelijk van de specifieke klascontext, d.w.z. de groep leerlingen aan ...
Ontmoeten van verschil in de reguliere klas: Participatief onderzoek met kinderen met een beperking en hun medestudenten in inclusief lager onderwijs Universiteit Gent
Studie 1 onderzoekt hoe 20 kinderen met een beperking het schoolgaan dagelijks ervaren. Studie 2 analyseert perspectieven van 30 peers zonder beperking in het inclusief onderwijs, met een focus op betekenissen van ‘een inclusieve klas’ en ‘verschil’. Studie 3 streeft naar implicaties m.b.t ethisch en participatief onderzoek met kinderen. Tijdens studie 4 creëren leerlingen met/zonder beperking samen een laagdrempelig boek.
Een routeplanner waarmee leerkracht en zorgprofessional in opleiding via complementaire co-teaching op pad gaan naar meer effectief en inclusief onderwijs HOGENT
Omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag binnen inclusief onderwijs Universiteit Gent
In onderzoek zien we dat onderwijsprofessionals wel oog hebben voor leerlingen met moeilijk hanteerbaar gedrag, maar het in onderwijs vaak moeilijk is om hier mee om te gaan (Onderwijsraad, 2010). We willen een sociaal-ecologisch perspectief op gedrag hanteren en ervan uitgaan dat gedrag ontstaat in relatie en nooit op zich staat (Roorda, Koomen, Split & Oort, 2011; Furrer & Skinner, 2003). Het komt tot stand in interactie met de ...
Inclusief onderwijs VIVES
Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) 2020-2024 - Ontwikkeling van de welzijnsmonitor in MoodSpace Universiteit Gent
Inclusief (hoger) onderwijs: Het verkennen van de theorie van gepland gedrag KU Leuven
Dit proefschrift bestaat uit vier onafhankelijke studies die ingaan op observaties uit de wetenschappelijke literatuur en nagaan welke componenten uit de theorie van gepland gedrag attitudes en self-efficacy beïnvloeden. De eerste studie focust op de attitudes, self-efficacy en het gedrag van docenten ten opzichte van studenten met een beperking in het hoger onderwijs. Deze studie had een cross-sectioneel design met een vragenlijst die de ...