Projecten
Gekozen filters:
Gekozen filters:
Antwerp Centre for Digital humanities and literary Criticism (ACDC), Instituut voor de studie van de letterkunde in de Nederlanden (ISLN), Didactica
Zowel op wetenschappelijk als op maatschappelijk vlak heerst er bezorgdheid over het lezen bij jongeren, vooral wat literaire teksten betreft. Door de overvloed van korte, digitale teksten zouden zij minder literaire teksten lezen, dit minder graag en ook minder goed doen. Vooral bij jonge adolescenten is een terugval in lezen vastgesteld. Leesbevorderaars wijzen echter op de nieuwe mogelijkheden van digitale literaire teksten, zoals ...
De ontwikkeling van Nederlandse syntaxis bij het leren van het Nederlands als vreemde taal: effecten van immersie, taalachtergrond en training met behulp van syntactische priming. Universiteit Antwerpen
Achtergrond: In deze tijden van massamigratie leren veel mensen een compleet nieuwe taal op latere leeftijd. Dit is niet evident: Als je twee talen vergelijkt, dan worden er soms heel gelijkaardige, maar tegelijkertijd ook heel verschillende zinsstructuren gebruikt worden om bepaalde betekenissen weer te geven. Nederlandse en Franse actieve zinnen zijn bijvoorbeeld identiek qua structuur (Le chat chasse la souris - De kat jaagt op de muis), maar ...
Proeftuin Media XR/5G: Connecting audiences with immersive realtime & interactive 3D media experiences HOWEST
Onderzoeksgroep Sizing Servers, Onderzoeksgroep DAE Research, Hogeschool AP
Zien we straks (nog meer) virtual reality opduiken tijdens de traditionele nieuwsuitzendingen op tv? Krijgen we de statistieken van de voetballers in realtime tijdens de match op onze smartphone voorgeschoteld? Of verschijnt er binnenkort een juichend slijmmonster in beeld als jouw favoriete voetbalploeg een goal heeft gescoord? Het zou zo maar eens kunnen. In het kader van het relanceplan ‘Digitale transformatie en innovatie Vlaamse Media’ ...
Environmental Immersion AP Hogeschool Antwerpen
AANLEIDING Natuurbelevingen dragen bij tot emotioneel welzijn en helpen tegen depressie, angsten en burnout (Berman et al, 2012). Vanuit Virtual Relief (onderzoeksproject, 2019-2023) bouwde het Immersive Lab samen met Gezondheid & Wetenschappen (GW) expertise op met VR voor pijn management (o.a. via natuurbeelden). In realiteit stellen (natuur)belevingen in VR echter vaak teleur, want op technologisch vlak zijn virtuele natuurbelevingen een ...
IMMERSE WP3.2 - Doorrekenen scenario 4 Waterbouwkundig Laboratorium
Doorekenen van scenario 4 (verondieping Burcht - Rupelmonde) voor verschillen in waterbeweging en slibtransport bij hoge en lage Q Input voor berekening UAntwerpen PP
Modellering van de menselijke perceptie van Immersieve multimedia door middel van fysiologische gegevens KU Leuven
Multimodale, immersieve systemen hebben tot doel de zintuigen te emuleren door middel van omnidirectionele visuals, 360° geluid, motion tracking en touch simulatie om een gevoel van aanwezigheid in de virtuele omgeving te creëren. Zij kunnen fysieke interacties vervangen in toepassingsgebieden zoals opleiding (Industrie 4.0) of e-gezondheid (telechirurgie). De huidige COVID19 pandemie heeft echter aangetoond dat zij nog niet klaar zijn, ...
De impact van immersieve technologieën en crossmodale correspondenties op het verbeteren van zintuiglijke mentale beleving en consumentengedrag. Universiteit Hasselt
Marketing, Vrije Universiteit Brussel
Het project onderzoekt de impact van immersieve technologieën op zintuiglijke beelden en consumentenreacties in online winkelomgevingen. Het project heeft drie hoofddoelen. Ten eerste streven we ernaar een dieper inzicht te bieden in hoe immersieve technologieën zintuiglijke mentale beelden beïnvloeden, rekening houdend met factoren zoals onderdompeling, levendigheid en telepresence, terwijl we ook mogelijke conflicten onderzoeken die ...
Spectaculaire Claudianus: Immersieve scenes in de laat antieke poëzie Universiteit Gent
Mijn project richt zich op het immersieve potentieel van epische scènes met Romeinse spektakels in de laat-Latijnse poëzie. Met spektakels verwijs ik naar de bekende populaire Romeinse evenementen, zoals wagenrennen, jachtspelen, gladiatorengevechten, muziek- of toneelwedstrijden. In het bijzonder richt ik me op twee invloedrijke dichters uit het einde van de 4e en het begin van de 5e eeuw na Christus, Claudianus en Prudentius.
Mijn ...
ExperienceDNA: een digitaal online platform om sneller en beter immersieve gebruikerstesten uit te voeren Universiteit Gent
Computationele methodes for oneindig-dimensionale Bayesiaanse inversie van fysica-gebaseerde modellen in ingenieurstoepassingen KU Leuven
Toegepaste Mechanica en Energieconversie (TME), Bouwmechanica, Numerieke Analyse en Toegepaste Wiskunde (NUMA)
Voor een betrouwbaar gebruik van simulatie-gegenereerde voorspellingen in wetenschap en techniek heeft men betrouwbare wiskundige modellen nodig die gekalibreerd zijn aan meetgegevens. Onze motivatie komt vanuit ingenieurstoepassingen waarbij de systeemmodellen partiële differentiaalvergelijkingen (PDE's) zijn met mogelijk oneindig-dimensionale (bv. ruimte-afhankelijke) parameters en toestandsvariabelen. Het afleiden van deze parameters en/of ...