Projecten
De rol van leren en geheugen bij angst KU Leuven
Leer- en geheugenprocessen spelen een sleutelrol bij het ontstaan en voortduren van angstgerelateerde stoornissen, maar ook in hun behandeling. Nader inzicht in dergelijke processen is cruciaal om angststoornissen beter te begrijpen en om effectievere interventies te ontwikkelen. Het voorgestelde onderzoeksprogramma focust op de rol van excessieve vermijding, in samenhang met problemen in uitdoving en generalisatie van vrees, als een centrale ...
Hoe Het Bange Brein Leert Vermijden: De Neurale Signatuur Van Opluchting KU Leuven
De wetenschap van angst heeft spectaculaire vooruitgang laten zien in het laboratorium, maar significante verbetering in de behandeling van klinische angst blijft uit. Een reden kan zijn dat de neiging om alle gevreesde dingen te vermijden meer invaliderend is dan de angst zelf. Vermijding wordt versterkt door prettige opluchtingservaringen, maar zowel vermijding als opluchting hebben onvoldoende aandacht gekregen in het onderzoeksdomein. Het ...
Mechanismen van vergeten: Grenzen en voorwaarden voor de reactivatie-gemedieerde vermindering van geheugenexpressie KU Leuven
Het idee dat het ophalen van een herinnering een dynamisch proces is, werd terug onder de aandacht gebracht door recente bevindingen die aantoonden dat een geconsolideerde angstherinnering kan terugkeren naar een labiele, actieve toestand waarin ze vatbaar is voor wijziging. In deze actieve toestand is een herinnering gevoelig voor farmacologische en gedragsmatige interventies die een verzwakking van latere geheugenexpressie of ...
Een alternatieve route naar wijdverspreide angst: de effecten van vreesconditionering op perceptuele discriminatie KU Leuven
Onze angsten hebben de neiging zich te verspreiden over stimuli en situaties. Angstgeneralisatie is dan ook een belangrijk mechanisme onderliggend aan verscheidene aandoeningen. Onze recente doorbraak dat gegeneraliseerde angsten onstaan als gevolg van het niet-perceptueel discrimineren tussen nieuwe, niet-bedreigende stimuli en de aanvankelijke angstopwekkende stimulus, heeft bestaande opvattingen drastisch uitgedaagd. Gecombineerd met ...
Pijngerelateerde vrees en chronische pijn: interoceptieve vreesconditionering als nieuwe benadering. KU Leuven
Diepe hersenstimulatie in een diermodel voor angst KU Leuven
In de afgelopen decennia zijn er aanzienlijke inspanningen geleverd om elementaire kenmerken van angstleren te documenteren en te begrijpen, en om na te gaan hoe deze betrokken zijn bij de ontwikkeling van angst en angststoornissen, door middel van onderzoek bij dieren, gezonde proefpersonen en patiënten. Dit werk heeft een cruciale rol van gebrekkige extinctie, overmatige generalisatie en aanhoudende vermijding bij angstige psychopathologie ...
Sociaal gedrag en ultrasone geluiden bij knaagdieren KU Leuven
Autismespectrumstoornis (ASS) is een van de meest erfelijke neuropsychiatrische stoornissen en toenemend bewijs geeft aan dat abnormale ontwikkeling van corticale remmende circuits en de verstoring van de excitatie- en inhibitiebalans centraal staan in de pathogenese van ziekten. Hoewel het beschikbare bewijs wijst op een complexe reeks genetische factoren, is Reelin (RELN) naar voren gekomen als een belangrijk kandidaat-gen. Maar de exacte ...
De rol van onzekerheid bij pijn-gerelateerd vermijdingsgedrag KU Leuven
Pijn niet meer: naar een beter begrip en behandeling van chronische pijn KU Leuven
Als er schade is, zet pijn het organisme aan tot beschermende acties zoals vermijdingsgedrag. Echter, in geval van chronische pijn kunnen individuen activiteiten (bijv. sport) en bewegingen (bijv. optillen van zware objecten) vermijden zelfs als de kans op schade minimaal is. Chronische pijn gerelateerd is aan verhoogde persoonlijke (bijv. verlies van activiteit) en maatschappelijke (bijv. behandeling) kosten. Ondanks de uitgebreide ...