Projecten
Duurzame materiaal beleving en perceptie als drijfveren voor levensduurverlenging: uitbreiding van kunststof karakterisatie voor een circulaire economie. Universiteit Antwerpen
Peer learning is opleidingen (bedrijfsopleidingen en lerarenopleiding). KU Leuven
Gemeenschappelijke kenmerken en verschillen blootleggen: Naar een nieuw raamwerk voor het identificeren van levenseinde trajecten van ouderen met een ernstige chronische ziekte Vrije Universiteit Brussel
in hun lichamelijke gezondheid en in hun sociale, psychologische en existentiële welzijn. Dit project zal een mixed-method,
interdisciplinair onderzoek uitvoeren naar deze levenseinde trajecten. Het is een antwoord op de al lang bestaande wetenschappelijke uitdaging van het ...
Zorgethisch denken en handelen in de palliatieve zorg KU Leuven
Met dit onderzoeksproject willen we inzicht ontwikkelen in de wijze waarop zorgethische competenties van zorgverleners in een palliatieve setting kunnen versterkt worden aan de hand van een ervaringsgerichte benadering en wat de impact daarvan is op het zorgethisch klimaat van de setting. Het doel van dit project is een interventie te ontwikkelen, implementeren en evalueren ter ondersteuning van een zorgethisch klimaat van een palliatieve ...
Bevorderen van ondernemingszin en ondernemerschap KU Leuven
Het doel van dit project is om:
- voor het brede onderwijsveld een gemeenschappelijk kader te bieden omtrent de invalshoek 'ondernemingszin en ondernemerschap'
- modules te ontwikkelen om de verspreiding van dit gedachtengoed in het veld te faciliteren
Deze actiepunten moeten ertoe bijdragen dat de manier van kijken, denken en handelen in relatie tot ondernemingszin en ondernemerschap in Vlaanderen niet alleen door ...
Het verschil dat handicap maakt: In de leer bij vier architecten met handicapervaring over interacties met architectuurontwerp KU Leuven
Interacties tussen handicap en architectuurontwerp worden vaak geassocieerd met regelgeving inzake toegankelijkheid. Deze associaties hebben bijgedragen tot het standaardiseren en devalueren van de gevarieerde en rijke ervaringen van mensen met een handicap. Sommige zogenaamde architecturale ‘oplossingen’ voor ‘problemen’ van mensen met een handicap worden vaak afgewezen - zowel door henzelf als door architecten – vanwege de overmatige ...
Sociale competentie bij leerlingen in de basisschool: conceptualisering, assessment en de implementatie van de set 'EMOscoop' als interventie KU Leuven
Dit onderzoek heeft als doel bij te dragen tot het inzicht in de sociaal-emotionele competentie van basisschoolleerlingen en in de ontwikkeling ervan. Eerst worden de psychometrische kenmerken van een nieuw ontwikkeld instrument – de Domino Test voor Sociaal-emotionele Competentie (DOTSEMC) – verkend. Vervolgens wordt de impact onderzocht van een interventie waarin de educatieve set ‘EMOSCOOP’ als tool wordt ingezet. Ten slotte wordt de rol ...
Effectiviteit van experiëntiële emotieregulatie versus cognitieve reappraisal in de verwerking van emotionele gebeurtenissen. Vrije Universiteit Brussel
Een genderkloof in de klas? Verscheidene percepties van leerkrachtstijl en leerlingbetrokkenheid KU Leuven
Jongens doen het over het algemeen minder goed op school dan meisjes, in het bijzonder in het secundair onderwijs. Ze presteren minder goed, verlaten vaker vroegtijdig de schoolbanken en hebben een lagere betrokkenheid dan meisjes. Nu blijkt leerkrachtstijl een positief effect te hebben op de betrokkenheid en prestaties van leerlingen. Er kunnen echter verschillen zijn in hoe jongens en meisjes de ondersteuning van hun leerkrachten zien. ...