Projecten
Een discourstheoretische analyse van internationaal communicatiebeleid en projecten en een veelzijdige analyse van het Information and Communication Technologies for Development (ICT4D)discours Universiteit Gent
In een eerste fase wordt een discourstheoretische benadering ontwikkeld die wordt toegepast op internationaal communicatiebeleid en -projecten. In een tweede fase zullen ICT4D (Information and Communication Technologies for Development ) projecten, evenementen en beleidsintiatieven worden geanalyseerd vanuit verschillende perspectieven. Deze veelzijdige analyse zal dan worden samengebracht in een discourstheoretisch en politiek theoretisch ...
Een onderzoek naar de effecten van een blended professional development programma op kleuteronderwijzers' taalstimulerende competenties(LASCOS) KU Leuven
De kwaliteit van taalstimulerende interacties in het voor- en vroegschoolse onderwijs (VVE) heeft een belangrijke invloed op de academische taalvaardigheid van jonge kinderen, wat op zijn beurt een krachtige voorspeller is van leersucces. Hoewel onderzoek aantoont dat hoogwaardige leraar-kindinteracties cruciaal zijn voor het academisch leren van talen, wijst paradoxaal genoeg een breed scala aan interactiestudies in de klas op de relatief ...
1. Sensorimotorische synchronisatie tijdens wandelen en rennen op een metronoom bij kinderen met Developmental Coordination Disorder. 2. Coördinatie tijdens wandelen en rennen bij kinderen met Developmental Coordination Disorder. Universiteit Hasselt
De neurale handtekening van Developmental Coordination Disorder: Op weg naar het beter begrijpen van de motorische leertekorten met behulp van Magnetic Resonance Imaging Universiteit Gent
Wereldwijd kampen 1.8-5.5% van de mensen met Developmental Coordination Disorder (DCD), een ontwikkelingsstoornis die het aanleren van bewegingsvaardigheden bemoeilijkt. Aangezien een adequaat motorisch vaardigheidsniveau nodig is om te kunnen deelnemen aan dagelijkse activiteiten, is het belangrijk om de oorzaak van deze motorische leerproblemen te kennen, zodat gerichte trainingsprogramma’s kunnen worden opgesteld. Hoewel verschillende ...
Een betrouwbaar en valide protocol voor het beoordelen van actiewaarneming en imitatievaardigheden bij kinderen met Developmental Coordination Disorder Universiteit Hasselt
Onderzoek naar de effecten van toxiciteit op developmental homeostase en zijn evolutionaire gevolgen. Universiteit Antwerpen
Wanneer somatische symptomen en het opnemen van de ziekterol je identiteit bepalen. KU Leuven
Somatische symptomen komen vaak voor maar voor vele symptomen kan er geen duidelijke medische verklaring gevonden worden. In navolging van recente evoluties in de literatuur, werd het onderscheid tussen medisch verklaarde en onverklaarde symptomen opgeheven bij de introductie van de somatische symptoomstoornis in DSM-5, en werd er nadruk gelegd op ziektegedragingen en –cognities, zoals ziekte-angst en zich zorgen maken over de ernst en ...
Ontwikkelingstrajecten van niet-suïcidale zelfverwonding (syndroom) doorheen de adolescentie en opkomende volwassenheid: Een integratief model van persoonlijkheid en identiteit in bevolkings- en klinische steekproeven. KU Leuven
In het huidige project breiden we de bestaande kennis uit over de ontwikkeling van NSSI en de relatie tussen NSSI en identiteitsvorming tijdens de adolescentie en opkomende volwassenheid in gemeenschaps- en klinische monsters (d.w.z. eetstoornissen). Een integratief model wordt doorgestuurd waarin de gecombineerde impact van kernpersoonlijkheidskenmerken en identiteitsvorming op de opkomst en ontwikkeling van NSSI zal worden onderzocht.
Geïntegreerde, multimodale fenotypering van Ppp2r1a knockin muizen: nieuwe in vivo modellen van syndromische PP2A-gerelateerde (neurologische) ontwikkelingsstoornissen. KU Leuven
De novo mutaties in PPP2R1A, coderend voor de Aα subeenheid van het eiwitfosfatase PP2A, werden recent geïdentificeerd als nieuwe genetische oorzaak van mentale handicap (MH) en (neurologische) ontwikkelingsstoornissen (NO). Hierbij kan men twee verschillende subgroepen onderscheiden: de ene groep varianten (e.g. M180T) is geassocieerd met een milder fenotype (matige MH, geen epilepsie, soms macrocefalie, afwezig in tumoren), terwijl de ...