Projecten
Experimenteel en numeriek onderzoek van CO2-verdunde oxy-fuelbranders op aardgas met waterstofverrijking vanuit een koolstofvrij gasnet KU Leuven
Een manier om overtollige duurzame energie op te slaan is “groene” waterstof met elektrolysers op te wekken en de waterstof vervolgens te injecteren in het bestaande aardgasnetwerk (NG). Echter, de injectie van waterstof bevordert de vorming van stikstofoxiden (NOx) op conventionele branders. Dit ongewenste effect kan geheel vermeden worden door gebruik te maken van zuivere zuurstof in plaats van lucht als oxidatiemiddel, door het inzetten ...
Het in kaart brengen van de operationele en de infrastructurele emissies van de binnenvaart in Vlaanderen. Vrije Universiteit Brussel
Recyclingtechnologieën voor circulair aluminium KU Leuven
Recycling aluminium from existing End of Life (EoL) and production scraps uses only 5% of energy compared to primary material production, making it mandatory for exploiting its global decarbonisation potential and meeting the demands of the European Green Deal.
However, once aluminium is alloyed with other metals, it is virtually impossible to remove these elements again. Extensive mixing of different EoL alloys therefore inevitably ...
De vonk aan duurzame energie: Gestratificeerde verbranding met vonkontsteking voor toekomstige Power-to-Fuel-to-Power systemen Universiteit Gent
Ons huidige energiesysteem, gebaseerd op fossiele brandstoffen, heeft geleid tot stijgende temperaturen en slechte luchtkwaliteit. Er is behoefte aan een nieuw, gedefossiliseerd en duurzaam energiesysteem. Dit vereist het vervangen van de huidige energiedragers. Toekomstige energiesystemen zullen worden ondersteund door het Power-to-Fuel-to-Power (PtFtP) principe. De belangrijkste route in dergelijke systemen is elektrificatie, gezien dit het ...
Valorisatie van CO2/O2-stromen uit een nieuwe reactor met behulp van autogeenverbranding KU Leuven
ICO2CH - Geïntegreerde CO2-afvang en waterstofproductie Een geïntegreerd concept wordt onderzocht voor de goedkope afvang van CO2-puntbronnen met alkalische KOH-gebaseerde media en hernieuwbare H2-productie. De innovatie zit op het niveau van de waterelektrolyseur, die wordt gevoed door een CO2-rijke, post-capture (bi)carbonaatoplossing, die isolatie van een 85:15 gew.% CO2/O2-gasmengsel uit de anolyt mogelijk maakt tijdens bedrijf . Dit ...
Een experimenteel en numeriek onderzoek naar CO2-verdunde oxy-fuel verbranding in een zuigermotor met mengsels van aardgas en waterstof KU Leuven
De introductie van hernieuwbare waterstof in de gastoevoer zou verschillende effecten hebben op conventionele aardgas verbrandingsmotoren, waaronder een verhoging van de vlamsnelheid, een stijging van de vlamtemperatuur en de bevordering van de vorming van stikstofoxiden (NOx). Dit laatste ongewenste effect kan volledig worden vermeden met geavanceerde technologieën voor eindgebruik, zoals oxy-fuel verbrandingsmotoren. Deze ...
Clean Engine: Innovatieve katalyse voor een verminderde uitstoot van verbrandingsmotoren KU Leuven
Dit project heeft tot doel om via inventieve katalyse in de verbrandingsmotor zowel het brandstofverbruik, en dus CO2 emissie, te reduceren alsook de uitstoot van schadelijke stoffen uit de verbranding (CO, NOx, roet) te verlagen.
Op weg naar een continue verbranding van vergast huishoudelijk afval KU Leuven
In tijden waarin de afvalproductie en de energievraag zeer hoog zijn, bieden waste-to-energy technologieën een goede oplossing om de hoeveelheid restafval en niet-recyclebaar afval te verminderen en tegelijkertijd elektriciteit en warmte te produceren. Een veelbelovende technologie is de productie van syngas door vergassing van huishoudelijk afval (MSW). Syngas is een mengsel van voornamelijk waterstof, methaan, koolstofdioxide en ...
Walvisboten in het bos: Subalterne transporttechnologieën op de binnenwateren van Congo KU Leuven
Congo’s wooden baleinières (Fr. whaleboats) are locally developed and crafted socio-technical assemblages that account for up to 50% of all transportation of goods and people on the waterways of the Congo Basin. Despite the vital role of these subaltern technologies of transportation for the livelihoods of millions, the socio-technical complexities responsible for their success have never been studied. Rooted in older boat building traditions ...