Projecten
Onderzoek naar Nanobody-gebaseerde LYsosoom TARgeting Chimeren (nanoLYTAcs): een nieuw concept in de behandeling van kanker en viral infectie. Universiteit Gent
Geneesmiddelen die de actieve afbraak van hun doeleiwit bewerkstelligen worden momenteel sterk bestudeerd in de medicinale chemie. Dergelijke chimere kleine molecule geneesmiddelen (PROteolyse Targeting Chimeren, of PROTACS) binden hun doeleiwit aan een ubiquitine E3 ligase voor daarop volgende proteasomale degradatie, hetgeen alle functies van het doeleiwit vernietigt. Dergelijke strategieën zijn beperkt tot doeleiwitten in de ...
Een gender perspectief op zorg: een dynamische en systemische benadering van intergenerationele solidariteit. Universiteit Antwerpen
De invloed van formeel onderwijs op de ontwikkeling van rekenen, zijn neurocognitieve predictoren en hersennetwerken. KU Leuven
Tijdens de leeftijd van 5 tot 7 jaar doen er zich belangrijke veranderingen voor in de cognitieve- en hersenontwikkeling van kinderen. Deze veranderingen vallen samen met de overgang naar formeel onderwijs in de lagere school, waarbij kinderen overgaan van minder gestructureerde speelse leeractiviteiten in de kleuterschool naar formele, gestructureerde en directe instructie in het eerste leerjaar. Een belangrijke vraag is hoe deze ervaring ...
"Klare spraak": spraak gericht aan jonge kinderen met en zonder gehoorbeperking. Universiteit Antwerpen
Ontwikkeling van nieuwe manieren om een HEV infectie te voorkomen of te behandelen. Universiteit Gent
Hepatitis E is een leverinfectieziekte veroorzaakt door het hepatitis E virus (HEV). De meeste HEV-infecties zijn van korte duur en asymptomatisch. In sommige gevallen duiken echter wel symptomen op die kunnen evolueren tot een fatale fulminante hepatitis. In speciale omstandigheden kan een patiënt de infectie niet klaren en wordt hij chronisch drager. Het virus komt voornamelijk voor in ontwikkelingslanden, maar tijdens de laatste 10 jaar is ...
Neurocognitieve mechanismen van metacognitie tijdens rekenen KU Leuven
Er is toenemende evidentie dat de metacognitieve vaardigheden van kinderen, i.c. hogere orde cognitieve vaardigheden die iemands prestatie monitoren en controleren, een goede voorspeller zijn van hun rekenprestaties. Het bestaande onderzoek heeft echter vooral gefocust op monitoring en minder op controle, en het onderzoek is beperkt tot specifieke (jonge) leeftijdsgroepen. Op niveau van de hersenen weten we weten ook heel weinig over de ...
Het herdenken van 'denken over je denken': Het identificeren van de rol van metacognitieve monitoring in academisch leren door het gebruik van cognitief psychologische methoden in pedagogisch onderzoek. KU Leuven
Een fundamenteel doel van pedagogisch onderzoek is de oorsprong en correlaten van individuele verschillen bij het leren van schoolse vaardigheden te achterhalen. Dat komt omdat pedagogisch onderzoek erop gericht is om leeromgevingen te ontwikkelen die optimaal afgestemd zijn om individuele verschillen in schools leren op te vangen. Metacognitie werd aangewezen als een belangrijk proces voor leren. We missen echter een functioneel inzicht in ...
Privacyclassificatiesystemen voor online spelen: onderzoek naar de haalbaarheid van een rechten-gebaseerd risicobeoordelingsysteem (PROGRRES) KU Leuven
Online videogames zijn geavanceerde machines voor het
verzamelen van persoonlijke gegevens. Kinderen, die ze het meest
spelen, zijn zich niet bewust van de risico's voor hun recht op privacy
die verband houden met gamen, en dat geldt ook voor hun ouders.
Onwetendheid over privacyrisico's belemmert ouders om hun
beschermende functie jegens kinderen uit te oefenen.
PROGRRES heeft tot doel een ...
spraakherkenning voor kinderen in de binnenlandse en educatieve instellingen: Een kinder-rechts-georiënteerde aanpak van dataprotectie Universiteit Gent
Dit voorstel richt zich op de gegevensbeschermingsrechtelijke en kinderrechtelijke vragen die rijzen omtrent de verwerking van stemgegevens van kinderen in twee settings: thuis en op school. Interactief speelgoed en slimme assistenten worden geïntroduceerd in woonkamers en klaslokalen, maar juridische vragen over de rechtmatigheid en transparantie van gegevensverwerking, profilering en commercialisering van gevoelige informatie blijven ...