Publicaties
Gekozen filters:
Gekozen filters:
Begrijpend lezen beter begrepen: impact van een conceptueel model op de diagnostiek en therapie van begrijpend lezen Universiteit Gent
Leerwinst in sociaal-etnisch gesegregeerde basisscholen: begrijpend lezen, luisteren & rekenen Universiteit Gent
In het Vlaamse onderwijs zien we een toenemende sociale en etnische segregatie. Kinderen uit gezinnen met een lage sociaal-economische status en kinderen van allochtone origine komen vaker in dezelfde scholen terecht. De prestaties van leerlingen in deze scholen zijn gemiddeld zwakker. Sociaal- etnisch gesegregeerde scholen moeten dus een inhaalbeweging maken: ze moeten een sterkere leerwinst bij de leerlingen boeken om deze achterstand weg te ...
Sleutels voor effectief begrijpend lezen. Inspiratie voor een eigentijdse didactiek in het basisonderwijs. Universiteit Gent
Hoe staat het met de taal van studenten? Exploratieve studie naar begrijpend lezen en samenvatten bij instromende studenten in het Vlaamse hoger onderwijs KU Leuven
Taal en taalachterstand zijn actuele thema’s in het onderwijs. Ook in het hoger onderwijs wordt vaak de vraag gesteld of instromende studenten voldoende taalvaardig zijn, en in het bijzonder of ze teksten die ze moeten lezen, voldoende begrijpen. Deze exploratieve studie probeert de vaardigheid in begrijpend lezen en samenvatten van 176 eerstejaarsstudenten uit vier verschillende Vlaamse hogescholen in kaart te brengen. De resultaten tonen aan ...
Wat is goed onderwijs in begrijpend lezen? Een gedachtewisseling tussenNederlandse en Vlaamse onderzoekers KU Leuven
Recent zijn in Nederland en Vlaanderen reviews verschenen over effectief onderwijs in begrijpend lezen. Naast overeenkomsten lijken er ook verschillen te zijn in de bevindingen van beide reviews en met name in de aanbevelingen voor de onderwijspraktijk. Voor de onderwijspraktijk is het erg belangrijk dat de uitkomsten van beide reviews overeenkomen en daardoor de vernieuwing van het onderwijs eenduidig kunnen sturen. In deze tekst geven we de ...