Projecten
WE GROW MUSIC! Ecologies of attention, discrepancy and multiplicity—real and imaginary—in embodied music performance. AP Hogeschool Antwerpen
Aandachtsvertekening en verslaving: experimenteel onderzoek met behulp van het "Attentional Blink" paradigma Universiteit Gent
Aandachtsvertekeningen lijken een rol te spelen in verslavingsgedrag. Ons doel is deze aandachtsvertekeningen met behulp van het Attentional Blink paradigma te onderzoeken. We zullen ons concentreren op psychometrische kenmerken van het paradigma, de predictieve waarde die de taak voor de klinische praktijk heeft en verschillende aandachtscomponenten die met de taak onderzocht kunnen worden.
Pijn stopt niet bij het einde van de prik: de rol van aandacht van het kind voor pijn en van ouderlijk pijn-attentief gedrag op het geheugen voor pijn bij het kind Universiteit Gent
Het huidig onderzoeksvoorstel beoogt te onderzoeken: de rol van pijn-gerelateerde aandacht van het kind in het begrijpen van (1) pijn-gerelateerde herinneringen; (2) de capaciteit van het kind om pijn te vergeten, en (3) de rol van ouderlijk pijnattentief gedrag, in relatie tot pijn-gerelateerde aandacht van het kind, in het begrijpen van herinneringen voor en vergeten van pijn bij het kind.
De rol van aandachtsprocessen in eentalige en meertalige kinderen die wel en niet stotteren. Universiteit Gent
Stotteren is een multifactoriële spraakstoornis die zich kan ontwikkelen bij sprekers van alle talen. Indien onbehandeld, kan stotteren leiden tot nadelige academische, emotionele, sociale en beroepsmatige gevolgen. Hoewel stotteren voorkomt bij eentalige sprekers, komt stotteren ook voor bij tweetalige sprekers. Er is geen verschil in de prevalentie van stotteren bij sprekers van één taal versus meerdere talen, maar zowel clinici ...
Het onderzoeken van de voorlopers en de factoren geassocieerd met gedeelde aandacht in mensen met een ernstige verstandelijke en meervoudige beperking. KU Leuven
Cultuurgebonden syndromen: een filosofische analyse. KU Leuven
Leraar voor even of voor het leven? Kwantitatief onderzoek naar determinanten van de aantrekking en retentie van leraren in Vlaanderen en mogelijke aanpakken om (toekomstige) lerarentekorten te vermijden of te accommoderen KU Leuven
Er is een structureel lerarentekort in Vlaanderen dat, gelet op o.a. demografische ontwikkelingen en instroom in de lerarenopleiding, in de toekomst waarschijnlijk nog nijpender zal worden. Deze vaststelling is geen typisch Vlaams fenomeen: ook in een internationale context kampen vele onderwijssystemen met een (groeiend) lerarentekort: een overzicht door European Commission/EACEA/Eurydice (2021) identificeert 35 Europese landen of regio's ...
Beginnende TESOL-leerkrachten in Vietnam: Inzicht in de determinanten van voortijdige uitstap KU Leuven
Onderwijskwaliteit hangt in belangrijke mate af van de beschikbaarheid van een voldoende aantal gekwalificeerde leerkrachten. Vervroegde uitstap van leerkrachten uit het beroep vormt daarom een belangrijke zorg voor beleidsverantwoordelijken. Uit internationaal onderzoek blijkt de inductiefase (de overstap van de initiële lerarenopleiding in het beroep en de eerste loopbaanjaren) bijzonder kwetsbaar te zijn voor vervroegde uitstap. Vietnam is ...
(Mis-)Geïnformeerd door Sociale Media Influencers? Voordelen en Risico’s bij het Volgen van Politieke Sociale Media Influencers en de Modererende Rol van Mediageletterdheid KU Leuven
Sociale media influencers, die aanvankelijk bekend stonden om marketing en reclame, maken steeds vaker gebruik van hun populariteit op platformen als TikTok, Instagram of Snapchat om hun standpunt over politieke en maatschappelijke onderwerpen te delen met een groot netwerk van volgers. Dit toenemende politieke engagement van social media influencers kan in een positief licht worden gezien, omdat het de politieke interesse en participatie kan ...