Projecten
Wiskundig redeneren door bachelorstudenten wiskunde KU Leuven
Dit doctoraatsonderzoek heeft als doel inzicht te verkrijgen in het niveau en de karakteristieken van het wiskundig redeneren van bachelor wiskundestudenten en probeert manieren te vinden om het wiskundig redeneren van deze studenten te verbeteren.
De volgende zaken zullen onderzocht worden:
· Welke wiskundige redeneervaardigheden kunnen geïdentificeerd worden?
· Welke wiskundige redeneervaardigheden zijn ...
Menselijk en Artificieel Inzicht in de Wiskunde - Een vergelijkende studie van informele, maar functionele stappen uitgevoerd door wiskundige agenten. Vrije Universiteit Brussel
Het gebruik van adaptieve logica's voor de praktijk en de filosofie van de wiskunde en het gebruik van wiskundige tools voor de abstracte analyse van adaptieve logica's Universiteit Gent
Dit project betreft het onderzoek naar de relatie tussen wiskunde en adaptieve logica's (AL's) op drie verschillende vlakken: er wordt onderzocht hoe (a) AL's kunnen gebruikt worden voor de formele modellering van de praktijk van de wiskunde, (b) AL's problemen van de grondslagen van de wiskunde kunnen oplossen en © wiskundige technieken kunnen gebruikt worden voor de abstracte studie van AL's.
Verklaring in wiskunde. Een filosofische analyse van de verklarende kracht van wiskundige bewijzen en visualisaties en hun rol in wetenschappelijke verklaring Vrije Universiteit Brussel
Naturalisme in de filosofie van de wiskunde: over wiskundige verklaringen van empirische fenomenen KU Leuven
Het onderwerp van dit doctoraatsonderzoek betreft een hedendaags debat in de filosofie van de wiskunde. Door sleutelbegrippen als waarheid, (logische) noodzakelijkheid en rechtvaardiging te bespreken in de benadering van dit onderwerp, zal een onderzoek naar de verschillende posities binnen dit debat gedaan worden. Deze zullen vervolgens gecontrasteerd worden met andere stromingen, zoals het nominalisme en ...
Strategic Research Programme: Culturen van de wiskunde: logica, filosofie en geschiedenis van wiskundige praktijken Vrije Universiteit Brussel
Ontwikkeling van complexe wiskundige vaardigheden in jonge wiskundig begaafde kinderen KU Leuven
Al vroeg in de wiskundige ontwikkeling kunnen individuele verschillen geobserveerd worden tussen kinderen. In de afgelopen decennia zijn er daarom diverse onderzoeken verricht naar de typische en atypische wiskundige ontwikkeling van kinderen en in het bijzonder ook naar de factoren (bijv. algemene cognitieve vaardigheden) die hierbij een rol zouden kunnen spelen. Er is echter nog weinig bekend over de groep kinderen die al op jonge leeftijd ...
Wiskunde leerprestaties en wiskunde leerproblemen in China Universiteit Gent
Het onderzoek focust allereerst op de ontwikkeling van een gecalibreerd meetinstrument om wiskundevaardigheden in het chinese lager onderwijs te meten. In relatie tot deze meting worden studentvariabelen meegenomen die mogelijk secundaire oorzaken kunnen weerspiegelen voor lagere wiskunderesultaten (wiskundeangst, motivatie en attitude). Wat betreft de school en leerkracht wordt informatie verzameld over instructieaanpakken en de methode. De ...
Open digitale onderzoeksomgeving toolkit voor de bevordering van de wiskunde Universiteit Gent
Improvenements van de economie, ecologie, gezondheidszorg, veiligheid en maatschappij als geheel worden gedreven door innovatie zijn wiskundige kennis en algoritmen. Onze global positioning system (GPS) moet relativistische wiskunde, worden onze mobiele telefoons frequenties die zijn toegewezen door de combinatorische optimalisering, de combinatoriek van ons genoom levert aanwijzingen tot het genezen van zeldzame ziekten, de privacy van onze ...