Projecten
De schrijver mee in beeld: Een analyse van schrijf- en leesprocessen in multimodale technische communicatie KU Leuven
De schrijver mee in beeld: Een analyse van schrijf- en leesprocessen in technische communicatie KU Leuven
Verwerking van gesproken en geschreven woorden in de intacte hersenen en in primair progressieve afasie: Integratie van multivariate patroongebaseerde en connectiviteitsanalyse KU Leuven
Automatische tekstbeoordeling ter ondersteuning van herformuleren en cohesie bij het academisch schrijven in een vreemde taal Universiteit Gent
Dit project heeft tot doel het potentieel en de toegevoegde waarde van geautomatiseerde feedback over geschreven syntheses gemaakt door studenten van de Duitse in het Vlaamse hoger onderwijs te onderzoeken, gericht op hun strategieën met betrekking tot cohesie gebouw en tekstuele lenen. Het schrijven uit bronnen in een vreemde taal (L2) is een genre dat studenten in de talen moet beheersen. Echter, omdat hun taalkundige middelen beperkt zijn, ...
Onderliggende processen in een- en tweetalige geschreven woordproductie: Een computationele benadering gebaseerd op typfouten Universiteit Gent
In tegenstelling tot gesproken productie, heeft geschreven productie maar heel weinig aandacht gekregen in de psycholinguïstiek, en dan vooral op woordniveau. Het doel van dit project is het bouwen van een computationeel model van de onderliggende processen in het geschreven benoemen van afbeeldingen, gebaseerd op de fouten in zowel een een- als tweetalige context. Hierbij zal ik vertrekken vanuit het interactieve twee-stappen model van ...
BOF Sabbatsverlof 2020-2021 - Sven De Maeyer. Universiteit Antwerpen
Directe functionalisering van 3D-geprinte flexibele structuren (DFun3D) KU Leuven
Eye-tracking technologie in taalonderzoek KU Leuven
WiLMa. Een onderzoek naar de impact van het gebruik van automatische vertaaltools op het schrijfproduct en -proces van tweedetaalleerders Universiteit Gent
Tweedetaalleerders (L2-leerders) doen vaak beroep op automatische vertaling (MT) tijdens het schrijven. Daarom is het belangrijk te begrijpen hoe zij MT gebruiken tijdens het schrijven en of en hoe MTgebruik hun schrijfproduct en -proces beïnvloedt. Het verband tussen hoe L2-leerders MT tools gebruiken en hun taalvaardigheid is echter nog onduidelijk. Bovendien moet nog onderzocht worden hoe het schrijfproduct van L2-leerders wordt beïnvloed ...