Publicaties
Gekozen filters:
Gekozen filters:
Impliciete aanpak, expliciet beleid : een onderzoek naar de praktische implementatie van queeronderwerpen in het Vlaams secundair onderwijs Universiteit Gent
Hoewel de afgelopen decennia veel vooruitgang is geboekt ten aanzien van holebinegativiteit, blijft onverdraagzaamheid een probleem in Vlaanderen. De openlijke afwijzing van holebiseksualiteit zwakte af maar de impliciete negatieve attitudes blijven sterk vertegenwoordigd. Ook in het Vlaamse onderwijs is de inburgering van LGBTQ+- onderwerpen niet vanzelfsprekend. Acht op de tien Europese holebi-jongeren geeft aan te kampen met negatieve ...
Het Vlaams secundair onderwijs in internationaal perspectief. De effecten van de onderwijsstructuur op korte en lange termijn KU Leuven
Hoe beïnvloedt de structuur van het secundair onderwijs de uitkomsten van verschillende groepen leerlingen, zowel op korte als op lange termijn? En wat betekent dat voor het huidige Vlaamse onderwijs, en voor de geplande modernisering ervan? [Een langere versie van dit artikel verscheen eerder in Impuls voor Onderwijsbegeleiding, vol. 46 (4), 185-192].
Wereldburgerschapseducatie op maat. Behoefteonderzoek in het Vlaams secundair onderwijs KU Leuven
In opdracht van Kleur Bekennen, onderzocht deze studie de behoeften en de huidige situatie van secundaire scholen in de Vlaamse Gemeenschap betreffende wereldburgerschapseducatie (WBE). Via een mix van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethodes werden interne stakeholders (directeurs, leerkrachten, en leerlingen) bevraagd alsook externe stakeholders van zowel de aanbod als vraagzijde. 19 scholen uit alle Vlaamse provincies namen deel aan ...