Projecten
Verkeersmodellen en algemene relativiteit Universiteit Gent
Mensen gebruikten de wagen om zich snel en efficiënt te verplaatsen. Maar files zijn een groot probleem geworden en het gaat van kwaad naar erger. Gedurende de laatste jaren is de totale filezwaarte enorm toegenomen, in Vlaanderen bijvoorbeeld met gemiddeld 10% per jaar. Bestuurders die vastzitten in files verliezen kostbare tijd, maar opstoppingen verhogen ook het brandstofverbruik en de ecologische voetafdruk, terwijl de luchtkwaliteit ...
Verbeteren van nauwkeurigheid en efficiëntie van de vraagkalibratie voor dynamische verkeersmodellen KU Leuven
Dynamische verkeerstoedelingsmodellen zijn rekenintensieve instrumenten, zowel voor doorrekeningen als voor de kalibratie van de honderden parameters. Vooral de kalibratie van de verkeersvraag, waarbij gezocht wordt naar de herkomst-bestemmingsmatrix (HB) die leidt tot verkeerspatronen die maximaal overeenkomen met waarnemingen, blijft methodologisch en rekentechnisch een uitdagend probleem.
Hoewel de literatuur verschillende algoritmes ...
Intersection Modelling and Marginal Simulation in Macroscopic Dynamic Network Loading (Kruispuntmodellering en marginale simulatie in macroscopische verkeersmodellen) KU Leuven
Verkeer versnellenAlgoritmen voor verkeerstoewijzingIn software voor verkeerstoewijzing, samengesteldezonering en acycliciteit in paden KU Leuven
Het algemene doel van dit proefschrift is om vooruitgang te boeken op het gebied/vlak van rekenuitdagingen/rekenefficiëntie in het domein van verkeersmodellering. Deze modellen worden tegenwoordig op grote schaal gebruikt om zowel operationele als strategische besluitvorming door beleidsmakers met betrekking tot autoverkeer te vergemakkelijken maar vragen nog altijd veel expertise en rekenkracht. Een veelvoorkomend voorbeeld/toepassing van ...
Samenwerking ontwikkelen voor gezamenlijk onderzoek naar verkeersmodellering en verkeersveiligheid Universiteit Hasselt
Nieuwe algoritmes voor multischaal simulatie: in kaart brengen van macroscopische naar microscopische staten KU Leuven
Met de komst van zeer krachtige, massaal parallelle computers gebruiken de meeste domeinen in wetenschap en techniek routinematig numerieke simulatie om steeds complexere systemen te onderzoeken. Veel fysieke, chemische en biologische problemen hebben echter een multiscale aard en kunnen niet op voldoende nauwkeurigheid op de (macroscopische) schaal van belang worden gemodelleerd. Bijgevolg blijft onderzoek naar efficiënte en betrouwbare ...
Capaciteitsopbouw en instrumenten voor stedelijke mobiliteit Planning for Odessa Stad Universiteit Gent
In samenwerking met de stad Odessa worden tools en technieken aangereikt om tot een stedelijk verkeerssysteem te komen dat een goede bereikbaarheid kan aanbieden, binnen de grenzen van verkeersleefbaarheid. In de loop vvan het project komen onder meer technieken aan bod voor verkeersonderzoek (verkeerstellingen) en U+2013analyse (verkeersmodellen), en worden vernieuwende concepten belicht voor stedelijk verkeer. Aan de hand van een stedelijk ...