Projecten
De receptie van Scandinavische literatuur in Nederland en Vlaanderen 1860-1940. Een vergelijkende onderzoek naar de rol van netwerken en naar de impact van het ethnolinguïstisch discours Universiteit Gent
Dit onderzoek beoogt de kaartlegging en de analyse van netwerken van Nederlandse en Vlaamse cultuurbemiddelaars die, tussen 1860 en 1940, een grote belangstelling toonden voor Scandinavische literatuur. De analyse gebeurt adhv. Een model van Social Network Analysis dat is toegesneden op onderzoek naar culturele transfer. Een contrastief Nederlands-Vlaams perspectief laat toe om ook taalideologie en het ethnolinguïstisch discours te ...
Traditionalist of Hervormer? Een Vergelijkende Studie van de Heerser in Kang Youwei’s Utopische Literatuur KU Leuven
Kang Youwei 康有為 (1858-1927) schetst in zijn Datong shu 大同書 het beeld van een utopische toekomst zonder onderscheid tussen klassen, rassen, geslachten en naties, om zo het hoogste ideaal van een 'Grote Eenheid' datong 大同 te realizeren. Hij klaagt over zijn voorgangers en tijdgenoten dat “ze kleine kwaaltjes kunnen behandelen, maar geen volledige genezing kunnen bieden.” Terwijl Kang het confucianisme daarom herwerkt tot een totaal nieuw ...
Tijd en aspect in vroege Chinese boeddhistische literatuur: Een diachronische en vergelijkende studie Universiteit Gent
Dit onderzoek behandelt het gecontextualiseerde gebruik van tijd en aspect in vroege boeddhistische Chinese literatuur van vóór de vijfde eeuw, de belangrijkste bron voor de ontwikkeling van vroeg Chinees. Deze kenmerken van tijd en aspect worden vergeleken met pre-boeddhistische teksten en vroege niet-boeddhistische literatuur teneinde te onderzoeken hoe markers van tijd en aspect zich ontwikkelden in vroeg Chinees.
21ste-eeuwse literatuur en de Holocaust. Een vergelijkend en meertalig perspectief. Universiteit Antwerpen
Constrained. Een vergelijkend onderzoek naar de invloed van formele kenmerken op de materiële overlevering van Middelnederlandse literatuur. Universiteit Antwerpen
Ontwikkeling van effectieve strategieën voor competentie-ontwikkeling aan de hand van transdisciplinaire programma’s in hoger onderwijs: Een vergelijkende studie van succesvolle programma’s en initiatieven aan Europese universiteiten KU Leuven
Transdisciplinaire educatie wordt steeds vaker erkend als een beloftevolle aanpak voor complexe, globale uitdagingen en innovatie, denk-, en samenwerkingscompetenties bij studenten te versterken (Eronen, 2019; OECD, 2020; Remington‐Doucette et al., 2013; Pohl, 2018). Door deel te nemen aan transdisciplinaire programma’s zouden studenten beter voorbereid zijn voor hun toekomstige carrière (Roy et al., 2020; WEF, 2023). De arbeidsmarkt is ...