Projecten
Het verband tussen (het gebrek aan) communicatie over seksualiteit in private en publieke contexten en seksualiteitsbeleving en seksueel welzijn bij vrouwen met een ruggenmergletsel Universiteit Gent
Vijf studies analyseren via thematische analyse, interpretatieve fenomenologie en autoethnografie hoe vrouwen met een ruggenmergletsel hun seksualiteit beleven, hoe deze percepties samenhangen met hun (gebrek aan) communicatie-ervaringen omtrent seksualiteit in intieme interactie (met partners, vrienden) en publieke contexten (zorgsector, media, onderwijs), en hoe deze ervaringen kunnen verklaard worden door de percepties/evaluaties van ...
Werkingsmiddelen Onderzoeksfonds Assistenten - Vertalen, tolken en communicatie Universiteit Gent
Dit project omvat de werkingsmiddelen van het Onderzoeksfonds Assistenten - Vertalen, tolken en communicatie
Discriminatie en verbale agressie in getolkte gesprekken in de openbare dienstverlening in Vlaanderen Universiteit Gent
Via etnografische en discoursanalytische methoden onderzoeken we hoe sociaal tolken in Vlaanderen discursief en interactioneel omgaan met discriminatie gebaseerde verbale agressies.
Daarnaast onderzoeken we ook hoe dit zich verhoudt tot de (professionele) identiteit van de tolk en opvattingen ten aanzien van de eigen agency.
Het strategisch juxtaponeren van verbale en visuele framing om het stigma te verlagen dat jongeren ervaren bij zoeken van psychologische hulp. KU Leuven
De co-constructie van empathische communicatie in tolk-gemedieerde medische consultaties. Een verkennend onderzoek op basis van gefilmde interacties en Video Stimulated Recall interviews KU Leuven
Achtergrond:
Empathie wordt gezien als een belangrijk onderdeel van goede communicatie tussen de arts en de patiënt. Desondanks suggereert onderzoek dat empathische communicatie in het gedrang kan komen wanneer artsen en patiënten niet dezelfde taal spreken en beroep moeten doen op een tolk. Tot op heden hebben curricula over klinische communicatie onvoldoende aandacht besteed aan het uiten van empathische communicatie in ...
Pluricentrische perspectieven op schriftelijke communicatie in het Standaardnederlands KU Leuven
Een taalgebied zoals het Nederlandse bestaat uit verschillende centra, in verschillende landen, van waaruit de standaardtaal en haar ontwikkeling worden aangestuurd. Dat pluricentrische perspectief is relevant voor grammaticale en lexicale verschillen, maar kan ook toegepast worden op tekstkenmerken die vooral een functie hebben in de communicatieve context. Terwijl verschillen tussen landen in het gebruik van verbale communicatie-elementen ...
Communicatie tussen dove en horende mensen faciliteren met kunstmatige intelligentie Universiteit Gent
Volgens de WHO lijdt meer dan 5% van de wereldbevolking aan gehoorverlies. Verwacht wordt dat dit verdubbelt tegen 2050. Gehoorverlies kost meer dan 750 miljard US dollar per jaar over de hele wereld. De Vlaamse overheid subsidieert tot 36 tolkuren per dove persoon per jaar, wat ook tot hoge kosten leidt. Deze tolken faciliteren communicatie tussen doven en horenden. Deze laatsten kennen immers vaak geen gebarentaal. Beeldt u zich een ...
Zijn oude mensen wijs, of zijn ze wijzer dan jongeren? Hoe de verwoording van beweringen over sociale groepen stereotypen verspreidt. KU Leuven
Verbale boodschappen brengen ideeën over sociale groepen (stereotypen) over, niet alleen door hun inhoud, maar ook door hun formulering. Een belangrijk aspect van die formulering is het vergelijkende formaat van de boodschappen - de mate waarin, en de manier waarop ze een intergroepsvergelijking benadrukken. Dit project onderzoekt hoe de valentie en de distributie van eigenschappen in en over sociale groepen van invloed zijn op de selectie ...
Optimalisering van stemgebruik bij bedrijfsleiders en woordvoerders in tijden van crisis en conflict. KU Leuven
Iedere organisatie loopt het risico om ooit geconfronteerd te worden met een crisis. Een crisis is een onverwachte gebeurtenis die een grote impact heeft op de werking van een bedrijf en nefaste gevolgen kan hebben (Coombs, 2015). Een van de belangrijkste negatieve gevolgen van een crisis is reputatieschade (Avery, Lariscy, Kim, & Hocke, 2010). Om de negatieve gevolgen van een crisis te beperken, is crisiscommunicatie cruciaal. Onderzoek ...