Projecten
Overheveling van vrachtvervoer over de weg naar vervoer over het water, met emissievrije, geautomatiseerde, kleine en flexibele scheepsprototypes Universiteit Gent
De O&I-activiteiten van FOREMAST zijn gestructureerd op 4 ambitiepijlers:
(P1) Selecteerbaar automatiseringsniveau GNC-architectuur en interfaces en situationeel bewustzijnsmodel voor het koppelen van GNC en sensorische hardware en verwerkingssystemen om het besturingsprobleem dat uniek is voor de binnenvaart efficiënt op te lossen. Gecombineerd met een evenwichtige samenwerking tussen mens en autopilot (navigatie, aanmeren, ...
ROADMAP: voor de rectuctie van klimaat- en luchtemissies van vrachtvervoer - Bestek AB/2017/03 Vrije Universiteit Brussel
Modelleren van stedelijke vrachtvervoer: samenwerking tussen vervoerder en ontvanger KU Leuven
Logibat VIL - Innovatieplatform voor de logistieke sector
Door de spectaculaire ontwikkeling van batterijtechnologie kan de batterij-elektrische wagen op de weg een kostenefficiënte en substantiële bijdrage ...
Synchromodal transport planning using real-time information KU Leuven
Vrachtvervoer draagt aanzienlijk bij aan de wereldwijde uitstoot van koolstof. Het verschuiven van vrachtvolumes van wegvervoer naar minder koolstofintensieve alternatieven, zoals spoor- of waterwegvervoer, is een effectieve strategie om vrachtvervoer te verduurzamen. Toch wordt deze zogenaamde modale verschuiving belemmerd. Duurzame transportwijzen worden vaak als minder performant beschouwd, omdat ze doorgaans langzamer, minder flexibel en ...