Projecten
Bedrijfsgerelateerd taalbeleid, categorisering en professionele interacties Universiteit Antwerpen
De dynamieken van taalbeleid in twee stedelijke secundaire scholen in post-eentalig Vlaanderen Universiteit Gent
De doelstelling van het voorgestelde onderzoeksproject is de exploratie van de gelocaliseerde wijzen waarop leraren, leerlingen en schoolleiders meertalige repertoires van leerlingen met een immigratie-achtergrond onderhandelen, navigeren en ermee omgaan in een post-eentalige
maatschappelijke situatie. Etnografisch onderzoek dat verschillende kwalitatieve methoden gebruikt, zal worden verricht in twee gematchte stedelijke secundaire ...
Een onderzoek naar taaltoetsen voor migratie en integratie: effectiviteit, validiteit en bias Universiteit Gent
In de afgelopen tien jaar is het in Europese landen een standaardpraktijk geworden om taaltoetsen te gebruiken als onderdeel van het migratie- en integratiebeleid. Het feit dat het empirische bewijs ter ondersteuning van het gebruik van taaltoetsen als proxy voor integratie nogal mager is, heeft dit beleid er niet van weerhouden om wereldwijd aan populariteit te winnen. Dit onderzoeksproject houdt dat beleid tegen het licht in termen van ...
De rol van taalcontact in Engelse en Franse taalvaardigheid KU Leuven
Taalideologieën in wetenschappelijke teksten over Content & Language Integrated Learning (CLIL). Een sociolinguïstische en discoursanalytische benadering Universiteit Gent
Via vergelijkende kwantitatieve en kwalitatieve analyses onderzoek ik taalideologieën in wetenschappelijke teksten over CLIL. Hiervoor wordt bepaald (i) hoe CLIL gedefinieerd en gepromoot wordt in wetenschappelijke teksten; (ii) in welke mate wetenschappelijke teksten over CLIL in hun genre U+2018hybrideU+2019 zijn.
Taalrechten, –beleid en praktijk in meertalige samenlevingen: beantwoordt het juridisch kader aan de noden en bezorgdheden van personen behorend tot taalminderheden en van het bestuur? Universiteit Antwerpen
Taal en tewerkstelling. Een sociolinguïstisch-etnografische studie van de activering van anderstalige werkzoekenden in Vlaanderen Universiteit Gent
Dit project behelst een sociolinguïstisch-etnografische analyse van de activeringstrajecten die anderstalige werkzoekenden doorlopen onder begeleiding van de Vlaamse overheidsdienst VDAB. De analyse heeft tot doel inzicht te verwerven in de verschillende stadia van deze trajecten, waarbij de focus ligt op de relatie tussen kleinschalige interactionele praktijken, beleidsvereisten en publieke macro-discoursen over integratie, taaldiversiteit ...
Toolkit Breed Evalueren (TBE) Universiteit Gent
De Toolkit Breed Evalueren (TBE) van de competenties Nederlands stelt leerkrachten in staat om de schooltaalcompetenties van leerlingen breed in kaart te brengen doorheen het secundair onderwijs. De TBE is online toegankelijk en bespreekt enerzijds bestaande evaluatie-instrumenten aan de hand van enkele parameters en voorziet anderzijds scholen van implementatiestrategieën om breed evalueren te verankeren in hun taalbeleid.