Projecten
Kunnen adolescenten de voordelen van sociale media benutten en tegelijkertijd de gevolgen voor slechte slaap beperken? Een theorie-gedreven en persoonsgericht onderzoek naar kwalitatief verschillende drijfveren voor sociaal media gebruik. Universiteit Gent
Het aantal slaapproblemen bij adolescenten is alarmerend hoog en lijkt in de afgelopen decennia te zijn toegenomen. Overmatig sociaal media gebruik wordt hiervoor vaak verweten. Echter, het (weinige) onderzoek dat deze bewering ondersteunt wordt gekenmerkt door conceptuele en methodologische tekortkomingen. Het doel van dit project is dan ook om, uitgaande van een theorie gedreven en persoons-specifieke benadering, de literatuur over ...
#ItIsOkayNotToBeOkay: Een onderzoek naar content en effecten van de portrettering en bespreking van mentale gezondheidstopics door social media influencers KU Leuven
Door sociale media werden nieuwe omgevingen gecreëerd waar jongeren opzoek kunnen gaan naar gezondheid gerelateerde informatie. In het bijzonder, spelen influencers een belangrijk rol doordat zij door hun volgers gepercipieerd worden als betrouwbare en authentieke bron van informatie. Daarnaast zouden frequente updates, op de platformen van influencers, kunnen leiden tot de ontwikkeling van parasociale relaties bij hun volgers. Die nieuwe ...
Spiegeltje, spiegeltje op mijn ‘Wall’, Hoe kan ik me vergelijken met de Influencers die ik volg? Een Onderzoek Naar de Impact Van Media Multitasking Met Social Network Sites op de Vatbaarheid Voor Influencer Marketing Bij Jongeren. Universiteit Gent
Jongeren zijn vandaag meer dan ooit actief op sociale netwerk sites (SNS) en gaan erg vaak simultaan andere media (bv. televisie) gebruiken. In deze sociale media multitasking (SMM) context worden jongeren heel erg vaak geconfronteerd met gesponsorde posts van influencers. Enkele studies onderzochten reeds hun vatbaarheid t.a.v. die gesponsorde influencer content, maar de multitasking context waarin die geconsumeerd wordt werd nog niet in ...
Het verband tussen social media gebruik bij adolescenten en slaap ontrafeld: een omvattend, multimethodisch onderzoek naar de rol van psychologische behoefte-ervaringen Universiteit Gent
De adolescentie kenmerkt zich door een verhoogd risico op slaapproblemen. Hoewel social media gezien wordt als een (mede)oorzaak hiervoor, is onderzoeksevidentie onduidelijk. Door verfijning aan te brengen in het concept social media, psychologische basisbehoeften als antecedenten te
bestuderen en een multi-methodische aanpak te hanteren, beoogt dit project het verband tussen social media en slaap te ontrafelen.
De potentiële positieve effecten van social media influencers bij het verkrijgen van actuele politieke kennis KU Leuven
Kennis over actuele politieke topics speelt een essentiële rol binnen een gezond functionerende democratie. Het medialandschap is steeds meer een mediaomgeving geworden waarin burgers zelf kiezen aan welke informatie ze blootgesteld worden. Dat kan leiden tot burgers die slechts selectief geïnformeerd zijn, doordat ze zich alleen blootstellen aan nieuwsbronnen die in overeenstemming zijn met hun politieke en/of persoonlijke voorkeuren. Er is ...
InFormMe: Influencers’ (Mis)Informatie op Social Media en Politiek Participatie bij Adolescenten KU Leuven
Zogenaamde social media influencers, omschreven als digitale
opinieleiders met een groot netwerk van volgers op platformen als
Instagram of Youtube, zijn zeer populair bij adolescenten. Hoewel ze
oorspronkelijk bekend staan om lifestyle content en commerciële
reclame, verweven ze steeds meer politieke thema’s in hun
communicatie. Die politieke inhoud kan een cruciale impact hebben
op adolescenten, aangezien hun ...
PLATOS: Automatische detectie van topics, standpunt en argumentatie in een social media corpus Universiteit Gent
In dit project onderzoeken we of we standpunten en argumentatie kunnen detecteren ten aanzien van automatisch geëxtraheerde topics in sociale media, door taalkundige kennis te combineren met lerende systemen. Het voorgestelde onderzoek is innovatief omdat (1) topics worden geëxtraheerd door terminologieextractie, hyperniemdetectie en distributionele informatie te combineren, en (2) onderzoek wordt uitgevoerd naar het modelleren van ...
Het modelleren van argumentatie in politieke social media tekst. Universiteit Gent
Sociale netwerken zorgen ervoor dat mensen worden geconfronteerd met de meningen van andere gebruikers in hun netwerk. Onderzoek illustreerde al de impact van online meningen, door te bewijzen dat de vermeende kwaliteit van een artikel en de perceptie van de publieke opinie worden beïnvloed door het lezen van commentaren onder een post. Het doel van dit onderzoek is om de redenering achter zulke meningen op sociale media, en meer specifiek ...
Queens of the phone age: De rol van social media influencers in het vormen van milieuvriendelijke attitudes en gedragingen bij jongvolwassenen KU Leuven
De PhD thesis onderzoekt de effecten van sociale media influencers, gekenmerkt door de sterke vertrouwensband die ze met hun volgers ontwikkelen, op milieugerelateerde attitudes en gedrag van adolescenten en jongvolwassenen (o.a. klimaatverandering, pollutie van de oceanen, biodiversiteit…). Het project bestudeert de kansen (o.a. motivatie voor deelname) en risico’s (o.a. misinformatie) van die effecten op de attitudevorming en het gedrag van ...