Projecten
Uitvoer van de kaderovereenkomst 'Survey on Language Competences in Vlaanderen'. KU Leuven
SignON - Mobiele applicatie voor gebarentaalvertaling en open communicatiekader KU Leuven
Nowadays any communication barrier is detrimental to society. This project will research and develop the SignON communication service that uses machine translation to translate between Sign and spoken languages. This service will facilitate the exchange of information among deaf and hard of hearing, and hearing individuals. In this user-centric and community-driven project we will tightly collaborate with European deaf and hard of hearing ...
METLab 2.0: naar de verdere uitbouw van een gedeeld mobiel eye-tracking lab KU Leuven
De registerspecificiteit van probabilistische grammatica's in het Engels en het Nederlands - Een combinatie van corpusanalyse en experimenten KU Leuven
Registervariatie heeft veel aandacht gekregen vanuit tekstlinguïstisch perspectief en met behulp van de multidimensionele benadering (in navolging van Biber 1988). In de variatiesociolinguïstiek daarentegen is register niet vaak onderzocht in interactie met taalinterne factoren voor de morfosyntactische variatie, zodat de rol van register in probabilistische, grammaticale keuzevorming onduidelijk blijft. De sociolinguïstische theorie ...
Onderzoek naar de taalontwikkeling van jonge kinderen met een autismediagnose KU Leuven
Het merendeel van jonge kinderen gediagnosticeerd met een autismespectrumstoornis (ASS) vertoont een significante vertraging van de taalontwikkeling. De evolutie van de taalvaardigheden tussen de leeftijd van twee en zeven jaar volgt verschillende patronen: sommige kinderen behalen redelijk snel typische taalniveaus, anderen komen langzamer tot gesproken zinnen en nog anderen blijven minimaal verbaal. Taalontwikkeling bij ASS wordt gewoonlijk ...
De rol van blikrichting in Vlaamse Gebarentaal: Een eye-tracking studie naar het verwerken van sprekersbeurten en "tonen" in een gebarentaal KU Leuven
Dit proefschrift biedt een eerste systematische analyse van kijkgedrag in Vlaamse Gebarentaal. Met het gebruik van mobiele eye-tracking technologie onderzocht ik 1) het kijkgedrag van niet-geaddresseerde participanten tijdens vraag-antwoordsequenties en 2) de rol van blikrichting in de creatie van "depictions". In de eerste studie gebruikte ik blikrichting als een empirisch meetinstrument om inzicht te krijgen in anticipatieprocessen in ...
Ontrafeling van de ontwikkeling van "pedagogical content knowledge" over het vak Frans KU Leuven
Vakdidactische kennis van leraren (pedagogical content knowledge, PCK) (Shulman, 1986b) is een belangrijke voorspeller van onderwijskwaliteit en leerresultaten van leerlingen (e.g., Baumert et al., 2010; Kunter et al., 2013). Het is daarom een belangrijke taak van de lerarenopleiding om de ontwikkeling van PCK zo goed mogelijk te bevorderen bij toekomstige leraren. Dit proefschrift streeft naar een beter begrip van de ontwikkeling van PCK. ...
De rol van input- en outputactiviteiten op woordenschatverwerving en woordenschatgebruik KU Leuven
Er is een consensus over het feit dat het leren van een tweede taal (L2) moeilijk loopt zonder enige vorm van input (Gass, 1999) en zonder de gelegenheid om output te produceren (Swain, 2005). Ondanks het bestaan van een uitgebreid corpus van empirische studies die de impact van verschillende soorten input- (zie Webb, 2020) en output-gebaseerde taken (zie Plonsky & Kim, 2016) op L2-leren onderzoeken, hebben weinig studies de effecten van ...