Projecten
Interventieonderzoek: het bevorderen van onderzoekscompetenties bij leerlingen humane wetenschappen KU Leuven
Inzicht in de sociale impact van grote sportevenementen Vrije Universiteit Brussel
VUB wetenschappelijk Steunfonds: Universeel mededogen en prosocialiteit: een interdisciplinair project over de variatie en cultivatie van universele mededogen en de relatie ervan met sociale emoties, vooroordelen en prosociaal gedrag bij jongeren (VOPPU95 Vrije Universiteit Brussel
geschiedenis is de ontwikkeling van coöperatieve sociale relaties
binnen groepen en vooral in steeds diverser wordende moderne
samenlevingen, tussen groepen. De interesse in wetenschappelijk
onderzoek naar de impact van mentale training zoals
meditatietechnieken en mindfulness is toegenomen en heeft
positieve effecten aangetoond voor welzijn ...
Sociale en Affectieve Brein Vrije Universiteit Brussel
Leerprestaties, attitudes en sociale en etnische ongelijkheid van leerlingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen in vergelijking met leerlingen in andere landen KU Leuven
Nederlandstalige samenvatting
Wat werkt voor risicoleerlingen? Zoektocht naar aanwijzingen om hun schoolse prestaties te verbeteren.
Gudrun Vanlaar (supervisie B. De Fraine & J. Van Damme)
Leerlingen met een lage socio-economische status (SES), een allochtone achtergrond, en/of speciale onderwijsbehoeften lopen een groter risico op ondermaatse schoolprestaties. In dit doctoraat gaan we op zoek naar klas- en ...
Modellen met latente variabelen voor het begrijpen van taal en beeld in sociale media en e-commerce data KU Leuven
De laatste jaren is er meer data gecreëerd dan in de hele geschiedenis van de mensheid. Met de exponentiële groei van gegenereerde inhoud wordt het steeds belangrijker om systemen te ontwikkelen die op een intelligente wijze zowel beeld als taal verwerken.
Alhoewel mensen reeds op jonge leeftijd moeiteloos een taal begrijpen is dit voor de computer nog steeds een uitdagende taak. Talen zijn inherent, dubbelzinnig en rijk. Veel woorden ...
Steunpunt2012 Werk en Sociale Economie - CELM. KU Leuven
De relatie tussen positieve en negatieve gevoelens in depressie KU Leuven
Hoe positieve en negatieve gevoelens zich tot elkaar verhouden in onze alledaagse emotionele ervaring is een vraag die emotie-wetenschappers al eeuwen bezighoudt. Kunnen we positieve emoties (PE) onafhankelijk van negatieve emoties (NE) ervaren (i.e., affectieve onafhankelijkheid), of sluiten deze emotionele toestanden elkaar uit doordat ze zich op één enkel bipolair continuüm bevinden (i.e., affectieve bipolariteit). Het overkoepelende ...