Projecten
De potentiële positieve effecten van social media influencers bij het verkrijgen van actuele politieke kennis KU Leuven
Kennis over actuele politieke topics speelt een essentiële rol binnen een gezond functionerende democratie. Het medialandschap is steeds meer een mediaomgeving geworden waarin burgers zelf kiezen aan welke informatie ze blootgesteld worden. Dat kan leiden tot burgers die slechts selectief geïnformeerd zijn, doordat ze zich alleen blootstellen aan nieuwsbronnen die in overeenstemming zijn met hun politieke en/of persoonlijke voorkeuren. Er is ...
Social Media-influencers en voedselpromotie: Kennis over beïnvloeding bij adolescenten en invloeden op voedselattitudes en -gedrag KU Leuven
In 2020 hadden meer dan 370 miljoen kinderen en adolescenten overgewicht of obesitas. Een factor die daartoe bijdraagt is een verhoogde inname van energierijk voedsel met veel vet en suikers. Jongere leeftijdsgroepen worden vaak blootgesteld aan dergelijk ongezond voedsel in verschillende settings, vooral op sociale media. Influencers zijn machtige actoren op sociale media als het gaat om de houding en het gedrag van jongeren en ze ...
Stad en samenleving in de Lage Landen (1200-1800): ruimte, kennis en sociaal kapitaal Universiteit Gent
Het project 'stad en samenleving in de Lage Landen (1200-1800): ruimte , kennis en sociaal kapitaal' (IUAP VI, 32) bouwt voort op de verworvenheden van een vorig IUAP-project. Het voorstel ontwikkelt drie onderzoekslijnen die voornamelijk een socio-culturele en ruimtelijke anlyse van historische processen in het domein van de stadsgeschiedenis in de periode ca. 1200 tot ca. 1800 op het oog hebben, met name (1) stedelijke ruimte, (2) kennis en ...
Het genereren van kennis en de versterking van de synergie voor plattelandsontwikkeling. Proefproject voor een innovatieve aanpak van het sociaal leren in Muy Muy en Matiguás, Nicaragua. Universiteit Antwerpen
Cultureel diverse klaslokalen , onvoorbereide leraren? Een onderzoek met gemengde methoden naar de lerarenopleiding voor diversiteit in Vlaanderen KU Leuven
Samenvatting
Deze doctoraatsstudie richt zich op de voorbereiding van leraren op diversiteit, gelijkheid en sociale rechtvaardigheid in de hedendaagse superdiverse samenlevingen. Globalisering en internationale migratie hebben geleid tot een grotere etnische, culturele en taalkundige diversiteit in klaslokalen, met name in West-Europese contexten. Echter, de huidige kaders van scholing en onderwijs, waaronder curriculumontwerp, ...
De rol van kennis en erkenning in het bevorderen van rechtvaardig overstromingsrisicobeheer in Vlaanderen en daarbuiten. Universiteit Antwerpen
Antiretrovirale therapie als katalystor van kennis, positieve atitudes en veilig gedrag in een lokale Zuid-Afrikaanse gemeenschap: de ontwikkeling van een multidimensionele interventie in de strijd tegen HIV/AIDS. Universiteit Antwerpen
Nieuwe inzichten in de vroegmiddeleeuwse samenleving in Noord- Francia vanaf het begin van de 5de tot het einde van de 7de eeuw op basis van de kennis uit het archeologisch onderzoek van het grafveld van Broechem. Vrije Universiteit Brussel
Vertrouwen op gezaghebbende getuigenissen: ontstaan en overdracht van kennis bij Saadya Gaon, Al-Ghazālī en Thomas van Aquino KU Leuven
Mensen zijn achterdochtig geworden tegenover autoriteit, inclusief epistemische autoriteiten, d.w.z. kennisexperts, zelfs over zaken die individuen niet bevoegd zijn om te oordelen (bijvoorbeeld klimaatverandering, vaccins of de vorm en ouderdom van de aarde). Dit is problematisch aangezien de meeste van onze kennis voortkomt uit het vertrouwen van een spreker - of het nu gaat om lezendexperts, studenten die naar leraren luisteren, kinderen ...