Projecten
Onderwijs en socioculturele identificatie: Leereffecten bevorderen via congruentie. KU Leuven
De meeste westerse onderwijssystemen blijven vandaag de dag gekenmerkt door socioculturele ongelijkheden. Toch heeft het functionalistisch, meritocratisch standpunt—dat stelt dat het onderwijs de privileges geassocieerd met toegeschreven factoren, zoals rijkdom en familiale achtergrond, beperkt door te focussen op studenten hun eigen prestaties—zich de laatste decennia verder verankerd in het gezond verstand. Dit standpunt is sterk ...
Vooruitgang op Meshed HVDC Offshore Transmissie Netwerken KU Leuven
In order to unlock the full potential of Europe’s offshore resources, network infrastructure is urgently required, linking off-shore wind parks and on-shore grids in different countries. HVDC technology is envisaged but the deployment of meshed HVDC offshore grids is currently hindered by the high cost of converter technology, lack of experience with protection systems and fault clearance components and immature international regulations and ...
Op zonne-energie aangedreven waterstofproductie KU Leuven
Bijna alle huidige processen voor het opwekken van waterstof gebruiken fossiele brandstoffen die leiden tot CO2- en broeikasgasemissies. Op weg naar een defossilisatie van de productie wordt nu een onderscheid gemaakt tussen niet-fossiele "groene H2" met een zeer lage CO2-emissie, "grijze H2" uit koolwaterstoffen met CO2-emissie en "blauwe H2" waarbij de koolstofemissie is opgevangen en mogelijk gebruikt. De technologie voor de productie van ...
Het voortleven van auteurs: de representatie van schrijvers uit de moderne canon in recente biografische romans KU Leuven
Het voortleven van auteurs: de represen Het voortleven van auteurs: de representatie van schrijvers uit de moderne canon in recentatie van schrijvers uit de moderne canon in recente biografische romans Dit onderzoete biografische romans
Dit onderzoek stelt zich het doel om twee belangrijke fasen ink stelt zich het doel om twee belangrijke fasen in de evolutie van “author revival ...
Woord en gedachte. Het belang van middeleeuwse vertalingen voor de conceptuele geschiedenis KU Leuven
Het projectvoorstel heeft als doel om door middel van taalstudie tot een beter begrip van middeleeuwse vertalingen van filosofische verhandelingen te komen. De bedoeling is om te onderzoeken of de combinatie van filologisch onderzoek ('close reading') en geautomatiseerde data ('distant reading') erin kan slagen om vertalingen die voorlopig anoniem zijn, toe te wijzen aan gekende vertalers, of ze minimaal te groeperen als het werk van een en ...
Balance Nursing Teams (BNUT): Een Decision Support Instrument voor de organisatie van zorgteams Karel De Grote Hogeschool
Een Cultureel-Psychologische Benadering van Acculturatie KU Leuven
In het huidige onderzoeksprogramma ontwikkel en toets ik een cultuurpsychologische benadering van acculturatie die zich concentreert op het begrip 'culturele fit' - d.w.z. de mate waarin het patroon van psychologisch functioneren van een individu overeenkomt met het typische patroon van anderen in de sociaal-culturele context. Ik ga uit van de cultuurpsychologische inzichten dat mensen worden aangemoedigd en beloond om in hun ...
Project Spaans Federaal Onderzoeksfonds: "Aptitud musical, fluidez lectora y percepción intercultural de estudiantes universitarios europeos" KU Leuven
In dit onderzoek, gefinancierd door het Spaans Federaal Onderzoeksfonds (FFI2016-75452-R; Ministerio de Economía y Competitividad. I+D+i Orientada a los Retos de la Sociedad; PI: M Carmen Fonseca Mora (Universidad de Huelva), 85.000€) analyseren we de rol van stillezen bij het identificeren van (problematische) leesprofielen bij volwassenen en universiteitsstudenten die Spaans als vreemde taal leren in verschillende Europese landen. Het doel ...