Projecten
Neurosymbolische AI voor het leren van beperkingen. KU Leuven
Beperkingen zijn alomtegenwoordig in kunstmatige intelligentie en machine learning.
Hoewel iedereen beperkingen gebruikt, bestaan er maar weinig technieken die de beperkingen leren die nodig zijn bij constraint programming, combinatorische optimalisatie en (variaties van) SAT-solving.
Dit project wil de volgende generatie van constraint learning technieken ontwikkelen. Die is niet gebaseerd op traditionele zoek- en solver ...
Betekenis en begrip in mensgerichte AI Vrije Universiteit Brussel
Rechtvaardigheid in meertalige natuurlijke taalverwerking KU Leuven
Neuraal-symbolische artificiële intelligentie voor reële situaties KU Leuven
Probabilistisch Programmeren in Dynamisch Relationele Werelden KU Leuven
Synthetiseren van Inductieve Data Modellen KU Leuven
In het afgelopen decennium heeft deep learning gezorgd voor een revolutie in vele toepassing van artificiële inteligentie, gaande van classificatie tot natuurlijke-taalverwerking.
Na dit eerste succes botsen meer en meer onderzoekers op de beperkingen van deep learning.
Het blinkt uit in patroonherkenning op hoog-dimensionele data, maar heeft echter moeite met redeneren en generalisatie.
Deze sterktes en zwaktes zijn ...
Probabilistische Logica en Computationele Creativiteit KU Leuven
In het zich snel ontwikkelende domein van artificiële intelligentie hebben grote taalmodellen aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het genereren van tekst voor creatieve toepassingen, waaronder humor. Ze missen echter de controleerbaarheid, efficiëntie en uitlegbaarheid die symbolische AI-methoden bieden. In deze dissertatie onderzoeken we hoe symbolische en subsymbolische AI-methoden gebruikt, uitgebreid en geïntegreerd kunnen worden voor ...
Het leren van constructiegrammatica's gebaseerd op semantisch geannoteerde corpora of gesitueerde communicatieve interacties Vrije Universiteit Brussel
door een computersysteem geleerd kunnen worden, gebaseerd op
semantisch geannoteerde corpora of communicatieve interacties in
gesitueerde leraar-leerder scenario's. De resultaten van dit project
zouden een grote doorbraak betekenen op het gebied van
constructiegrammatica, aangezien ze voor het eerst zouden
aantonen hoe ...