Projecten
Computationele infrastructuur voor geografische datawetenschap KU Leuven
‘Big data’ – de grote en complexe datasporen die mens en machine nu samen produceren – stellen ons in staat om allerlei stedelijke processen veel gedetailleerder in kaart te brengen dan tot nu mogelijk was. Ondanks die belofte staat de toepassing van big data voor het analyseren van de stad nog in de kinderschoenen. Dat wordt ten dele veroorzaakt door de significante barrière rond toegang. Toegang tot datasets, tot de juiste ...
Veilige en aantrekkelijke omgevingen om te wandelen of te fietsen voor transport: onderzoek met behulp van virtuele omgevingen. Universiteit Gent
Wereldwijd worden strategieën aangenomen om veilige en duurzame transportoplossingen mogelijk te maken
stimuleren van actief transport (dat wil zeggen lopen / fietsen om van plaats naar plaats te gaan). Er is echter een
gebrek aan evidence-based onderzoek over welke specifieke straatkenmerken belangrijk zijn
veilige en aantrekkelijke omgevingen genereren.
Het primaire doel van het project is om kritieke ...
Integratie van innovatieve geomatica instrumenten in spatio-temporele analyse en toekomstverkenning van verzegeling en groen in woonwijken. KU Leuven
Sabbatperiode Manuel Aalbers: KU Leuven
De sabbatical bestaat uit twee delen: In het eerste deel bezoek ik het Center for Urban Research in het Graduate Center van City University of New York (CUNY) waar ik het eerste semester de buurt van Sunset Park in Brooklyn, NY zal bestuderen. . Sunset Park is een multi-etnische wijk en dat is al zo sinds de eerste huizen een eeuw geleden werden gebouwd. Momenteel is de buurt de thuisbasis van grote Mexicaanse, Puerto Ricaanse en andere ...
Het ontwerpen van vraagafhankelijke busdiensten voor een onevenwichtige vraag KU Leuven
Meestal werken traditionele openbaar transportsystemen met vaste routes en dienstregelingen. Om de operaties flexibeler te maken en het openbaar vervoer uiteindelijk aantrekkelijker te maken, verschuift het onderzoek voor transportplanning en -optimalisatie van het openbaar vervoer steeds meer in de richting van meer op maat gemaakte opties, die we \textit{`vraagafhankelijke systemen'} noemen.
In dit proefschrift onderzoeken we ...
Open innovatie living labs voor Positieve Energie Wijken KU Leuven
The aim of the oPEN Lab is to identify replicable, commercially viable solution packages enabling the achievement of positive energy neighbourhoods within existing urban contexts that are seamlessly integrated into the local energy system as an active micro-energy hub, and to test these technologies and package as an integrated solution at neighbourhood scale.
Three open innovation living labs in the cities of Genk (BE), Pamplona ...
Eenzaamheid vanuit buurtperspectief: hoe fysieke en sociale buurtkenmerken gevoelens van eenzaamheid kunnen voorkomen en verlichten KU Leuven
Inleiding De afgelopen jaren werd al veel wetenschappelijk onderzoek gevoerd naar eenzaamheid, de oorzaken en gevolgen ervan. Onderzoek toont aan dat contextfactoren, zoals buurtkenmerken, in relatie tot eenzaamheid onderzocht moeten worden om eenzaamheid te voorkomen en tegen te gaan (De Witte & Van Regenmortel, 2021). Tot op heden ontbreekt diepgaande kennis over de relatie tussen (fysieke en sociale) buurtkenmerken en eenzaamheid ...
HELICITY: Evolutie van gecorreleerde kenmerken in relatie tot urbanisatie: Heliicide slakken als een model Universiteit Gent
Urbanization is one of the most dramatic land-use changes caused by humans, combining habitat fragmentation and loss, pollutions and increased temperature. While it causes numerous population declines in many species, others persist or even thrive in cities, possibly through evolutionary changes. In this project, I will study how urbanization shapes multivariate phenotypic evolution in such an organism, including not only life-history ...