Projecten
Modellen met meerdere tijdschalen in de wiskundige biologie en de neurowetenschappen Universiteit Hasselt
Van akoestische trillingen tot neurale oscillaties: Lage intensiteit transcranieel gefocust ultrageluid gebruiken om de ritmes van de hersenen te beheersen KU Leuven
Neurale oscillaties liggen ten grondslag aan tal van gezonde en pathologische hersenprocessen. Gamma en alfa-oscillaties worden in verband gebracht met hersenfuncties als geheugen en zicht. Tegelijkertijd worden sommige hersenziekten behandeld door pathologische oscillaties te verstoren. Een neuromodulatie techniek die neurale oscillaties op een spatiaal precieze, en niet-invasieve wijze kan beheersen, zou een groot potentieel hebben als voor ...
Het afbreken om het op te bouwen: Het hierarchisch leren en representeren van taken in the anterieure cingulaire cortex. Universiteit Gent
De functie van de Anterieure Cingulaire Cortex (ACC) is veel onderzocht maar wordt niet goed begrepen door cognitieve neurowetenschappers van de laatste decennia. Laesie van de ACC kan uiteenlopende mentale stoornissen veroorzaken zoals depressie, obsessief-compulsieve stoornis, en schizofrenie. Een nieuwe theorie over de functie van de ACC stelt voor dat deze betrokken is bij het leren en uitvoeren van hierarchisch georganiseerde taken ...
Zitten we op dezelfde golflengte? Naar een beter begrip van sociaal functioneren bij autisme via metingen van bio-gedragsmatige synchronie KU Leuven
Als we met andere mensen in interactie treden, zijn niet alleen onze geest, maar ook ons lichaam en
onze hersenen afgestemd op de lichamelijke sociale signalen van de interactiepartner. Emoties,
gedachten en fysiologische processen (bijv. hartslag en opwinding) kunnen daarom gemakkelijk van
de ene persoon naar de andere worden overgedragen, zowel door bewuste verbale communicatie als
door onbewuste en slechts beperkt ...
Het samenspel tussen fysica en kunstmatige intelligentie: een geïntegreerd perspectief dat fysische intuïtie en computationele complexiteit met elkaar verzoent Vrije Universiteit Brussel
Functionele analyse van glia-neuron interacties in neuronale circuits voorleergedrag KU Leuven
Neurowetenschappers namen lang aan dat neuronen de enige
betrokken spelers zijn bij het opslaan van informatie en herinneringen
in ons brein. Een ander celtype, glia, werd een louter
ondersteunende rol toegeschreven. Niets is echter minder waar. Nu
blijkt dat glia via chemische signalen met elkaar en met neuronen
communiceren. Zo nemen ze actief deel aan de leerprocessen die
onze keuzes en ...
De reis van een herinnering: dynamiek van leren en consolidatie in rijping en veroudering Universiteit Gent
"Wij zijn onze herinnering". Het MEMODYN-project onderzoekt dit fascinerende onderwerp van
fundamenteel belang. We nemen een nieuw perspectief dat de nadruk legt op de studie van het geheugen,
in zijn natuurlijke dynamische omgeving, als een reis in wording. De twee hoofdpersonen in deze
reis is leren en consolidatie; Van deze processen is bekend dat ze interageren, maar wel hebben
tot nu toe geïsoleerd bestudeerd. Het ...
Denken doet pijn - De affectieve kenmerken van cognitieve controle Universiteit Gent
We krijgen vaak het advies om ofwel " gebruik maken van onze hersenen " of " volg ons hart " ;: Dit onderscheid tussen cognitie en emotie wordt op grote schaal ingebed in ons dagelijks leven en de populaire cultuur, en heeft vele filosofen, psychologen en neurowetenschappers zowel geïnspireerd. Door nu de meeste onderzoekers van de hersenen en het gedrag lijken het erover eens dat de cognitie en emotie sterke interactie. Echter, door te ...