Projecten
Het begrijpen en verbeteren van de kinderzorg in Vlaanderen als de basis voor de mentale gezondheid van jonge kinderen. Universiteit Antwerpen
De relatie tussen de fysieke omgeving en mentale gezondheid bij ouderen met een lage socio-economische status Universiteit Gent
Bijna één op zes ouderen (≥ 65 jaar) heeft een mentaal gezondheidsprobleem en deze prevalentie ligt hoger bij ouderen met een lage socio-economische status (SES). Onze mentale gezondheid wordt beïnvloed door zowel individuele als omgevingsfactoren. De fysieke omgeving (vb. aanwezigheid van groen, voetpaden en verkeersveiligheid) is extra belangrijk voor ouderen en nog meer voor ouderen met een lage SES. Het onderzoek naar de ...
Precaire arbeid en mentale gezondheid bij jongeren: onderzoek naar causaliteit en verklarende mechanismen Vrije Universiteit Brussel
Het effect van tewerkstelling op de mentale gezondheid van jonge sociaal kwetsbare bevolkingsgroepen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (dossier 2) Vrije Universiteit Brussel
Dit onderzoek gaat zich in het bijzonder ...
Het effect van tewerkstelling op de mentale gezondheid van jonge sociaal kwetsbare bevolkingsgroepen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Vrije Universiteit Brussel
Dit onderzoek gaat zich in het bijzonder ...
Het begrijpen en verbeteren van de kinderzorg in Vlaanderen als de basis voor de mentale gezondheid van jonge kinderen. Universiteit Gent
Er wordt aangenomen dat de kwaliteit van de kinderopvang een aanzienlijke invloed heeft op de mentale gezondheid van jonge kinderen. Het zelfregulerend vermogen van kinderen – volgend uit herhaaldelijke cycli van co-regulatie met hun verzorger – blijkt uitermate belangrijk voor hun socio-emotionele ontwikkeling, en vormt de kiem voor mentale problemen op latere leeftijd. Gezien het hoge gebruik van de kinderopvang in Vlaanderen, waarbij ...
Kunnen leerkrachten pesten op school en de gevolgen voor de mentale gezondheid verminderen? Gerandomiseerde gecontroleerde studie met een interventie ter bevordering van positive leerkrachtleerling interacties KU Leuven
Gepest worden op school heeft dramatische gevolgen voor de mentale gezondheid op korte en lange termijn. Leerkrachten kunnen een sleutelrol spelen in het voorkomen en verminderen van pesten door hun dagelijkse interacties met kinderen en hun reacties bij pesten. Veel leerkrachten nemen deze rol echter niet ten volle op. Deze gerandomiseerde gecontroleerde studie gaat na of een eenvoudige interventie gericht op de algemene interacties van ...
Invloed van natuur op verdeling mentale gezondheid (NAMED). Universiteit Antwerpen
PSYNC: Samen-werken voor mentale gezondheid Universiteit Gent
PSYNC staat voor een nieuw model van interdisciplinaire onderzoekssamenwerking met betrekking tot mentale gezondheid. Door betere interne synergie, internationale zichtbaarheid, wervingscapaciteit en aandacht voor impact bouwt PSYNC aan een betere mentale gezondheid voor iedereen. De ervaring en expertise situeert zich op het niveau van het consortium: het samenspel tussen coördinator, promotoren, onderzoeksteams en centrale diensten. De ...