Projecten
Ontwikkeling en impactassessment van een STEM schoolmodule gericht op de socio-technologische kwestie van nucleaire energie KU Leuven
Dit project sluit aan bij internationale tendens tot STEM onderwijs (Science, Technology, Engineering en Mathematics). Het leertraject dat in een ‘case-study’ zal worden aangeboden en onderzocht, richt zich op leerlingen 3e graad secundair onderwijs. Het wil hen diepgaande STEM kennis laten opdoen om een onderbouwd debat te kunnen aangaan en zich op een zorgzame manier te leren verhouden ten opzichte van nucleaire energie. Om deze ...
Het leren van fysica- en wiskundeconcepten in een geïntegreerd STEM curriculum. KU Leuven
Als een lid van het STEM@school team, verricht ik onderzoek over geïntegreerd STEM (Science, Technology, Engineering, en Mathematics) onderwijs. Samen met het project team and leerkrachten uit Vlaamse secundaire scholen heb ik leermateriaal ontworpen voor geïntegreerde STEM. Mijn onderzoek focust zich op fysica en wiskunde, specifiek op de link tussen deze disciplines, het gebruik van meerdere externe representaties, conceptueel begrip van ...
Optellen of vermenigvuldigen? Een onderzoek naar kinderen hun voorkeur voor additieve of multiplicatieve relaties KU Leuven
Multiplicatief redeneren is niet enkel alomtegenwoordig in dagelijkse situaties, het speelt ook een cruciale rol in het leren van geavanceerde onderwerpen in wiskunde en andere domeinen (Lamon, 1993; Lamon & Lesh, 1992; Lesh, Post, & Behr, 1988; Vergnaud, 1988). Daarom werd multiplicatief redeneren al vaak onderzocht. Het wordt echter niet gemakkelijk verworven. Talrijke studies toonden aan dat jonge kinderen onterecht additief ...
Omgaan met stigma: Een doelgericht perspectief op zelfregulatie in sociaal identiteitsbedreigende werk- en onderwijsvelden KU Leuven
Dit proefschrift onderzocht de ondervertegenwoordiging van bepaalde groepen in werk- en onderwijsvelden, gefocust op vrouwen in door mannen gedomineerde velden (de politie, het leger en STEM-velden [Science, Technology, Engineering, en Mathematics]) en eerste generatiestudenten aan de universiteit. Het is al langere tijd duidelijk dat deze ondervertegenwoordiging niet volledig kan worden verklaard door inherent lagere capaciteiten of ...
Op zoek naar de conceptuele obstakels voor wiskundig redeneren. KU Leuven
EcoZoo - Educatie duurzame ontwikkeling in de STEMklas Odisee vzw
Ontwikkeling en evaluatie van iSTEM-competenties KU Leuven
Ondanks het hoge niveau van wiskunde en wetenschappen in het Vlaamse onderwijs, is er een probleem bij het integreren van deze abstracte studiegebieden en het gebruik ervan in technologie. Dit zorgt voor een demotivatie bij leerlingen voor wetenschaps- en ingenieursstudies en/of beroepen. Het doel van dit onderzoek rond geïntegreerde STEM-didactiek (Science, Technology, Engineering & Mathematics) is om jongeren het belang om wiskundige ...
De spontane aandacht van jonge kinderen voor Arabische numerieke symbolen KU Leuven
Bij de start van het formeel onderwijs zijn er reeds grote individuele verschillen in de wiskundige competenties van kinderen. Terwijl sommige kinderen al eenvoudige rekensommen kunnen oplossen, leren andere kinderen nog hoe ze kleine aantallen moeten tellen. Deze grote variatie in wiskundige competenties bij het begin van het formeel onderwijs kunnen we onder andere verklaren door een verschil in wiskundige kennis en vaardigheden die ...