Projecten
Optellen of vermenigvuldigen? Een onderzoek naar kinderen hun voorkeur voor additieve of multiplicatieve relaties KU Leuven
Multiplicatief redeneren is niet enkel alomtegenwoordig in dagelijkse situaties, het speelt ook een cruciale rol in het leren van geavanceerde onderwerpen in wiskunde en andere domeinen (Lamon, 1993; Lamon & Lesh, 1992; Lesh, Post, & Behr, 1988; Vergnaud, 1988). Daarom werd multiplicatief redeneren al vaak onderzocht. Het wordt echter niet gemakkelijk verworven. Talrijke studies toonden aan dat jonge kinderen onterecht additief ...
Approximatie Vastepuntstheorie als een Algemene Algebraische Theorie van Constructieve Kennis Vrije Universiteit Brussel
semantieken van niet-monotone logicas in te bestuderen,
oorsprokelijk ontwikkeld voor autoepistemische logica, default logica
en logisch programmeren.
Om AFT te gebruiken op een van de voorgaande, of een nieuwe
logica volstaat het om een semantische operator voor die logica te
definieren.
Het hoog abstractieniveau en de wiskundige ...
De rol van intuïtie en inhibitie in het wiskundig redeneren van leerlingen bij breuken. KU Leuven
Het doel van dit onderzoeksproject is om ons inzicht in de onderliggende redeneermechanismen van de interpretatie van breuken in vier gerelateerde onderzoeken te vergroten. Meer specifiek zullen we in de eerste twee studies de rol van intuïtie in het onvolledige begrip van leerlingen onderzoeken, terwijl we in de laatste twee studies de rol van inhibitie in het fractionele begrip van leerlingen onderzoeken.
Een epistemologische studie van materiële modellen uit praktische wiskunde binnen vroegmoderne natuurfilosofische debatten Universiteit Gent
We onderzoeken hoe artefacten gekend binnen de praktische wiskunde door natuurfilosofen werden hergebruikt als modellen voor natuurfilosofisch onderzoek. Zij isoleerden aspecten van materiële objecten die nuttig waren om te komen tot nieuwe theorieën over natuurlijke fenomenen (in optica, mechanica of meteorologie). Daarbij speelde praktische ervaring in het hanteren van objecten een belangrijke rol. We zullen ook enkele hun experiementen ...