Projecten
Sobere en robuuste schatting van vector autoregressieve modellen met toepassingen in de marketing en economie. KU Leuven
Vandaag de dag is er een grote hoeveelheid data beschikbaar in bijna elke bedrijfstak of wetenschapsdomein. Informatie wordt verzameld in databanken waar de verschillende variabelen opgeslagen worden in de kolommen van de databank en de observaties van elke variabele in de rijen. Onze interesse gaat uit naar variabelen waarvan de observaties verzameld worden overheen de tijd. Dergelijke databanken bevatten dan tijdreeksen in hun kolommen. ...
Keeping Up with the #Instafamous: Een experimenteel onderzoek naar hoe influencer marketing jonge consumenten beïnvloedt. Universiteit Gent
Influencers met een groot aantal volgers worden steeds vaker gecontacteerd om merken aan te bevelen op hun sociale mediaprofielen, in ruil voor gratis producten of vaste bedragen. In hun profielen portretteren influencers een perfect en rijk leven, met spannende activiteiten, populaire merken en coole vrienden. Veel jongeren bewonderen daarom deze beïnvloeders en streven naar een succesvolle levensstijl. De gesponsorde berichten op hun ...
Robuuste en semiparametrische schatters voor marketingmodellen. KU Leuven
Faciliteren van de transitie naar een duurzaam energiesysteem door consument-georiënteerd energiemarktontwerp: een speltheorie-modelgebaseerde aanpak KU Leuven
We dragen bij aan de literatuur rond energiemarktontwerp in drie velden:
Ten eerste, veel toekomstige consument-centrische elektriceitsmarktontwerpen vereisen extensieve communicatie tussen consumenten en, bvb., een marktoperator over, bvb., achter-demeter flexibiliteit en gedetailleerde verbruiksdata. Dit leidt mogelijk tot hoge communicatievereisten en privacybezorgdheden. We onderzoeken alternatieve, pareto-efficiënte marktontwerpen, ...
Advertenties met niet-geïdealiseerde modellen en het lichaamsbeeld van jonge vrouwen en mannen: ontwikkeling van een driedelig procesmodel. KU Leuven
Beauty en modebedrijven worden vaak bekritiseerd omdat ze extreem magere en gespierde modellen in hun advertenties weergeven. Huidig onderzoek heeft namelijk herhaaldelijk aangetoond dat zulke geïdealiseerde beelden nadelige effecten teweegbrengen op individuen hun lichaamsbeeld en algemeen welzijn. Vanuit de maatschappij klinkt er dan ook een oproep om op een meer sociaal verantwoorde manier reclame te maken. Reclamemakers zijn daarom ...
Management - Optimalisatie van klantenbeheerssystemen gebruik makend van sociale beïnvloeding: groeien van een klantenbestand door middel van sociale netwerk analyse. Universiteit Gent
In een eerste fase wordt de performantie van predictieve modellen op basis van verschillende netwerken (communicatie, locatie en referral netwerk) vergeleken. In fase 2 tracht dit onderzoek een nieuw algoritme te construeren om invloedrijke personen in een sociaal netwerk te identificeren. Fase 3 onderzoekt of waardevolle potentiële klanten geïdentificeerd kunnen worden aan de hand van connecties met bestaande klanten.
De effectiviteit van merkplaatsing: extensies van de Tripartite Typology en het Balance model en de impact van disclosure. Universiteit Antwerpen
Analyse van de impact van socialenetwerinformatie op de predictieve performantie van modelleren voor analytische klantenbeheersystemen Universiteit Gent
In dit project stellen we voor sociale netwerkinformatie aan te wenden voor doeleinden van analytische CRM meer in het bijzonder de twee activiteiten van klantenretentie/verloop (customer churn) en cross/up-sell. Het eerste tracht te vermijden dat bedrijven klanten verliezen aan hun concurrenten. Het tweede is vooral gericht op het meer verkopen aan bestaande klanten.
Optimale remuneratie methodes voor elektriciteitsopwekking die een efficiënte korte termijn betrouwbaarheid en lange termijns leveringszekerheid garanderen KU Leuven
Het streven naar een duurzamere samenleving is sterk verweven met de transitie van het energiesysteem. Voor het elektriciteitssysteem zijn er drie pijlers die cruciaal zijn voor een duurzame transitie: de reductie van broeikasgasemissies, de competitiviteit en de bevoorradingszekerheid.
Wat betreft de bevoorradingszekerheid is er toenemende bezorgdheid dat het huidige marktmodel de toereikendheid van de elektriciteitsvoorziening niet ...