Projecten
Reflecties over godsdienstonderwijs als ‘pag-alalay’. Een postkoloniale, empirische en theologische studie naar theorie en praktijk van katholiek godsdienstonderwijs in de Filippijnen KU Leuven
In de context van de Filipijnen, waar de meerderheid van de bevolking religieus is en waar de Rooms-katholieke godsdienst verwikkeld is in een geschiedenis van onderdrukking van het volk, bestaat de uitdaging voor godsdienstonderwijs erin een nieuwe voorstelling te maken van zowel de inhoud en methodologie van het godsdienstonderwijs. Daarbij staat de zorg voor inclusiviteit en sociale rechtvaardigheid binnen en buiten het klaslokaal voorop. ...
Waarheid en traditie: Augustinus' denken over sapientia in dialoog met Gadamer's filosofische hermeneutiek KU Leuven
Zijn onderzoek betreft op de eerste plaats de theorie van Augustinus aangaande goddelijke verlichting. Zijn dissertatie, met als titel Truth and Tradition, is gericht op het terugwinnen van de Augustiniaanse verlichting in de hedendaagse filosofische taal, in het bijzonder die van Gadamer’s filosofische hermeneutiek. Het resultaat is een theologische, filosofische en historische studie van concurrerende zienswijzen over waarheid en ...
Is er toekomst voor de hermeneutische wending in de theologie? Een historisch- en systematisch-theologisch onderzoek naar de theologie van Edward Schillebeeckx (1914-2009) en zijn hedendaagse receptie. KU Leuven
Het complexe beeld van een God die strijdt voor zijn volk. Een cognitief-linguïstische en theologisch-ethische studie naar de oorlogsteksten van het boek Jozua. KU Leuven
Het huidige onderzoek naar Bijbelse historiografie toont een groeiende interesse in het ideologische karakter van geschiedschrijving. Beïnvloed door de ‘linguistic turn’ in de geschiedfilosofie, hebben exegeten een aantal kritische benaderingen naar Bijbelse geschiedschrijving geïntegreerd, om de relatie tussen geschiedschrijving en ideologie adequater te kunnen beschrijven. De relatie tussen ideologie en taal echter, werd nog niet ...