Projecten
Het functioneren van theater in een vroegmoderne stad: De relatie tussen inrichting en repertoire van de Antwerpse theaters tussen 1610 en 1746/1762. Universiteit Antwerpen
Alliantieonderzoeksgroep: Interactie van theater, literatuur en media in de Performance Universiteit Gent
in de mythe is de oude muze Thalia een aanbidder van Dionysos en daarom nauw verwant aan theatrale festiviteiten. Haar naam lijkt op de etymologische oorsprong van zowel 'theater' als 'theorie' (theoreia). De gezamenlijke onderzoeksgroep THALIA (UGent / VUB) richt zich op collectieve, intellectuele uitwisseling met betrekking tot intermediale constellaties van theater, tekst en uitvoering. De projecten van onze gezamenlijke onderzoeksgroep ...
Slavernij op scène: het Nederlandse theater in het abolitiedebat (1775-1825) Universiteit Gent
SoS is de eerste systematische studie die de representatie van slavernij op het Nederlandse podium onderzoekt in een periode van belangrijke ideologische en politieke verandering. Door tekst en performance als gelijkwaardige betekenisdragers te beschouwen, tracht het project de positie van het theater binnen het abolitiedebat te bepalen en een nieuw licht te werpen op de complexiteit van de abolitionistische ideologie.
Hij dwong het volk door toneel te luisteren naar hun plichten. Maatschappijkritiek in het zeventiende-eeuwse theater in de Nederlanden. Universiteit Antwerpen
Vroegmodern theater en 'gouvernementalité' (Foucault): drie stukken van Joost van den Vondel in een nieuw licht Universiteit Gent
In dit onderzoekproject wordt een analyse beoogd van drie toneelteksten van de Nederlandse zeventiende-eeuwse dichter Joost van den Vondel. Het gaat meer bepaald om Palamedes oft vermoorde onnozelheid (1625), Gijsbrecht van Aemstel (1637) en Lucifer (1654). Deze teksten zullen worden gelezen in het licht van Michel Foucaults analyse van de vroegmoderne periode (16e-17e eeuw) als de bakermat van het U+2018gouvernementele denkenU+2019. De ...
Een telefoontje met de doden. Necrodialogen in de Westerse literatuur, theater en media. Universiteit Gent
De necrodialoog is een anthropologische noodzaak die in rituelen en in kunst tot uitdrukking komt. Inherent aan deze dialoog is het gebruik van tussenpersonen en technische media om contact tot stand te brengen. We weten dat necrodialogen en cultuurhistorische ideeën over de dood elkaar steeds hebben beïnvloed. Het feit dat veranderingen in de geschiedenis van media de necrodialoog hervormt, heeft echter tot nu toe amper aandacht gekregen. ...
Een Belgische kunstenaar in Italië: Italiaanse Geschiedenis en Cultuur in het werk van Jan Vercruysse (1948-2018) Universiteit Gent
Dit doctoraat onderzoekt de artistieke, intellectuele en institutionele wisselwerking tussen de Italiaanse en de Belgische kunstscène gedurende de jaren 1980 en 1990. Aan de hand van de kunstenaar Jan Vercruysse (1948-2018) zal deze bredere uitwisseling onderzocht worden. Zo zullen onderbelichte aspecten van zowel de Italiaanse als de Belgische kunst uit het laatste kwart van de 20ste eeuw in een nieuw perspectief geplaatst worden.
‘Onder de roze duisternis van het slagveld’. Een artistieke zoektocht naar de atmosferische lagen van de geschiedenis KU Leuven
Mijn onderzoeksvoorstel beoogt een exploratie van de handelingen en de procedures die ten grondslag liggen aan mijn werk als beeldend kunstenaar. Deze artistieke praktijk is geïnspireerd op de historische methode die ik heb
aangeleerd aan de universiteit, maar onderscheidde zich er gaandeweg van door de ruimte voor intuïtie en de aandacht voor het beeld. Het concrete tekenproces speelt hierin een cruciale rol, als een vorm van denken, ...