Projecten
Religieuze tolerantie en vrede (RETOPEA). KU Leuven
Based on this research, RETOPEA will develop innovative educational tools and evidence-based policy recommendations. Through active participation in the production of docutubes (online movies), teenagers will be encouraged to actively engage with different ways of understanding religious cohabitation. RETOPEA will build an educational package to support students in creating their docutubes. A training course will provide professional ...
Onderwijzen in ondernemerschap om de maritieme sector vooruit te helpen Antwerp Maritime Academy (AMA)
Een beschrijving en analyse van implementatiepraktijken in basis- en secundaire scholen. KU Leuven
Innovatieve theorieën en praktijken integreren in historische cultuur en onderwijs KU Leuven
The central aim of this project is setting up a gender balanced, international, interdisciplinary and inter-sectoral network of organisations to produce new knowledge, both theoretical and applied, in the field of historical culture and education studies. This, in order to improve the role of historical representations in present democratic and reflective societies. Enveloping both formal and informal contexts, in which views on the past are ...
Leerprestaties, attitudes en sociale en etnische ongelijkheid van leerlingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen in vergelijking met leerlingen in andere landen KU Leuven
Nederlandstalige samenvatting
Wat werkt voor risicoleerlingen? Zoektocht naar aanwijzingen om hun schoolse prestaties te verbeteren.
Gudrun Vanlaar (supervisie B. De Fraine & J. Van Damme)
Leerlingen met een lage socio-economische status (SES), een allochtone achtergrond, en/of speciale onderwijsbehoeften lopen een groter risico op ondermaatse schoolprestaties. In dit doctoraat gaan we op zoek naar klas- en ...
Tussen continuïteit en onderbreking: Over 'Taskified' klaspraktijken KU Leuven
Sedert enkele maanden doorbreekt de huidige pandemie de evidentie van de school als een fysieke verzameling van menselijke en niet-menselijke actoren en dient de kwestie van digitalisering in en van klaspraktijken zich meer dan ooit als prangend aan. Hoewel dit doctoraatsonderzoek werd uitgevoerd voor het begin van de huidige crisis, richtte de centrale onderzoeksinteresse zich op het op begrip brengen van de configuratie van klaspraktijken ...
Klaar of niet? Een studie naar schoolrijpheid en het overdoen van de derde kleuterklas. KU Leuven
Onderzoek naar de rol van de leraar in omgevingen voor door technologie verbeterd samenwerkend leren ter ondersteuning van complexe vaardigheden KU Leuven
Terwijl zowel industriële bedrijven als onderzoekers in ons vakgebied steeds krachtigere onderwijsrobots en intelligente bijlessystemen ontwikkelen, is er weinig begrip over hoe deze technologie effectief kan worden geïmplementeerd in het onderwijs en hoe dit de rol van de leraar zal beïnvloeden. Mijn onderzoeksprogramma zal zich richten op hoe leraren onderwijstechnologie effectief kunnen gebruiken en ermee kunnen omgaan om complexe ...