Projecten
(Differentiële) effectiviteit van educatie voor duurzame ontwikkeling. Universiteit Antwerpen
Korte- en langetermijneffecten van natuur- en milieueducatie (NME) en educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO). Universiteit Antwerpen
Tactieken binnen educatie voor duurzame ontwikkeling: Bekeken vanuit het Indische Himalaya-gebergte KU Leuven
Inleiding
In dit onderzoek verkennen we educatieve processen in bottom-up ontwikkelingspraktijken die geïnitieerd worden door NGOs in Uttarakhand, Indië, binnen het kaderen van de Eeuw voor Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (2005-2014) (EDO). Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) wordt vaak begrepen op een instrumentele manier. Het wordt begrepen als een middel om de juiste kennis en het juiste gedrag te reproduceren. ...
Agro-ecologie als hefboom voor educatie voor duurzame land-en tuinbouw: doorlichting van actoren, aanbod en omkadering en aanbevelingen voor het beleid Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek
Agro-ecologie is een landbouwmodel dat streeft naar een meer duurzame toekomst voor zowel de gangbare als de biologische landbouw. De agro-ecologische landbouwer bekijkt het landbouwbedrijf als een geheel dat samenhangt met de omgeving, de bodem, de buurt. Zo staat het beperken van externe inputs en het sluiten van kringlopen centraal, en worden bodemvruchtbaarheid en -weerbaarheid, een ...
Juridisch kader voor Betaling voor ecosysteemdiensten in het Congobekken, als bijdrage aan duurzame ontwikkeling Universiteit Gent
Vertrekkend van doctoraatsonderzoek, een recent boekhoofdstuk en recente informatie over de implementatie van betaling voor ecosysteemdiensten en de SDGs in de DR Congo, zal worden gewerkt aan een boek over het juridisch kader van de betaling van ecosysteemdiensten in het Congo bekken, als bijdrage aan de verwezenlijking van duurzame ontwikkeling. Het boek zal worden ingediend voor publicatie bij de Editions Universitaires Européennes.
Valorisatie van geĂŻntegreerd en actiegericht onderwijs voor duurzame ontwikkeling op school KU Leuven
De leeruitkomsten van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) reflecteren doorgaans een verandering in de kennis van lerenden over duurzaamheidskwesties, maar dat vertaalt zich zelden tot nooit in toegenomen attitudes of competenties om ook effectief duurzame ontwikkeling aan te pakken. Hoewel er een groeiende consensu bestaat over wat de leeruitkomsten van EDO zouden moeten zijn, is er verre van een consensus over hoe ze te meten.Er is ...
Hoger onderwijs voor duurzame ontwikkeling in de humane en sociale wetenschappen: de black box openen. KU Leuven
Het uitgangspunt van dit project is de observatie dat docenten in de humane wetenschappen en sociale wetenschappen kennis en benaderingen van andere disciplines aannemen in het geven van cursussen in het hoger onderwijs voor duurzame ontwikkeling (HESD).