Projecten
Gestrand in Europa? Een etnografisch onderzoek naar de il/legalisatie van migranten in 'transitzones' in en rond Brussel en Calais. Universiteit Gent
De laatste jaren zijn grote groepen migranten ‘gestrand’ in plekken als Calais en Brussel. Recent onderzoek heeft twee grote ontwikkelingen aangetoond in deze ‘transitzones’. Enerzijds hebben de Franse en Belgische overheden geprobeerd om migranten te ‘ontraden’ om op deze plekken te verblijven door spontane vluchtelingenkampen te ontruimen, en door migranten te arresteren, op te sluiten en weer vrij te laten. Anderzijds hebben talloze ...
School platformisering: Een etnografisch onderzoek naar beleid, pedagogie, en praktijk KU Leuven
Het doel van dit onderzoeksproject is het ontwikkelen van een empirisch begrip van de manier waarop platformisering het schools onderwijs (her-)vormt. Dit proces, dat school platformisering wordt genoemd, benadrukt de gelokaliseerde en contextspecifieke integratie van digitale platformen in scholen. Platformen geven zo de mogelijkheden in schools onderwijs opnieuw vorm en bepalen mede wat als pedagogisch relevant wordt beschouwd in educatieve ...
Islam in Brusselse gevangenissen na terreuraanslagen: een etnografisch onderzoek naar de rol van Islam in gevangenisbeleid, - ervaringen en -masculiniteiten. Vrije Universiteit Brussel
Herdefiniëren van het recht op huisvesting: Etnografisch onderzoek naar nieuwe huisvestingsinitiatieven in Brussel en Antwerpen KU Leuven
Op basis van de toenemende commercialisering van de sociale woningmarkt en de gevolgen hiervan voor de betaalbaarheid en veiligheid van woningen voor kansarme bewoners, beoogt het bredere onderzoeksproject waarvan dit doctoraat onderdeel is: (1) te onderzoeken in hoeverre het recht op huisvesting voor kansarme bewoners wordt teruggewonnen in nieuwe woonstrategieën en door middel van woonactivisme, evenals (2) de mate waarin dit recht wordt ...
(G)een weg terug? Een etnografisch onderzoek naar praktijken van gedwongen verwijdering in vreemdelingendetentiecentra. Vrije Universiteit Brussel
Ongelijke partners?! Een etnografisch onderzoek naar ervaringen van deviatie en inclusie van Joods-Christelijke koppels in de Nederlandse samenleving KU Leuven
Dit project beoogd om meer inzicht te krijgen in hegemoniale structuren in de Nederlandse samenleving door te kijken naar de ervaringen van Joods-Christelijke stellen. Deze ‘gemixte’ stellen bieden een interessant perspectief op de samenleving doordat de keuze om met iemand te trouwen die niet tot ‘de eigen’ groep behoort vaak sociale normen overschrijdt en daarmee scherpe reacties uit kan lokken die de gelden normen blootleggen. Door middel ...
Ongelijke partners? Een etnografisch onderzoek naar christelijk-joodse en christelijk-moslimparen in Nederland. KU Leuven
Sinds 11 september worden moslims afgeschilderd als 'anderen'. en het antisemitisme is teruggekeerd. De huidige golven van vooroordelen richten zich specifiek op joodse en islamitische praktijken (ritueel slachten, sluieren), terwijl christelijke praktijken nog steeds geprivilegieerd zijn. De wetenschappelijke literatuur omschrijft deze rituele controverses als een conflict tussen seculiere cultuur en (orthodoxe) religie. Wat ...
Een etnografisch onderzoek naar het belang van schoolkenmerken en de ruimere sociale context voor de ontwikkeling van etnische stereotypen en ervaringen van rascisme en discriminatie bij middelbare schoolstudenten in Vlaanderen. Universiteit Gent
In deze studie wordt etnografisch onderzoek uitgevoerd in twee secundaire scholen in Vlaanderen met een specifiek profiel ten einde inzicht te verwerven in ervaringen die allochtonen hebben met racisme en discriminatie, de stereotypen die allochtonen en autochtonen van elkaar ontwikkelen en de factoren en processen die verschillen in ervaringen m.b.t. racisme en etnisch stereotypering kunnen verklaren.