Projecten
De economische theologie van het neoliberalisme: Foucault en Agamben over de geschiedenis van bestuurlijkheid KU Leuven
De lezingen van Foucault over de opkomst van het neoliberale bestuur zijn een invloedrijke bron geweest op de studie van het neoliberalisme vandaag. Ik stel dat de benadering van Foucault echter ook haar beperkingen kent. Er wordt niet ingegaan op de vraag waarom bestuurlijke rationaliteiten historische continuïteiten vertonen, vanwaar de onderlinge verwantschap tussen het neoliberalisme en christelijke denkvormen komt en hoe neoliberale ...
Agroforestry in Vlaanderen: een economische rendabel antwoord op de vraag naar agro-ecologische productiemethoden Universiteit Gent
Agroforestry voldoet aan een maatschappelijke vraag naar eco-efficientere, agro-ecologische productiemethoden met veel
aanaacht voor biMtvers1teit en potehtleel sociale lnvulhng, en d1t op een economisch rendahele manier. De aanvragers will en
met voorllggend project via een gerntegreerde samenwerklng doorh€en de hele keten en via opbouw van ondenoekskennis
en praktijkervaring oplosslngen en begelelding bieden, ...
Movement-in-the-Making: Tech engagements en de zogenaamde 'digitale jeugd' van de digitale transformatie van Lomé KU Leuven
Dit onderzoek handelt over hoe een bepaald type ‘maker movement’ vorm krijgt in de stad Lomé, Togo, zoals begrepen, geïnterpreteerd en beoefend door de zogenaamde ‘digitale jeugd’. In Togo, waar de meerderheid van de 8,8 miljoen inwoners onder 35 jaar is, wordt een door jongeren geleid digitaal ecosysteem gezien als een eerste stap om Lomé om te vormen tot het gewenste digitaal-logistieke centrum van West-Afrika. In een poging om risico's te ...
'Moeten immigranten minder rechten krijgen dan burgers? Een onderzoek naar de morele gronden van de politieke, socio-economische en talige rechten van immigranten' KU Leuven
Kapitalisme en de verarming van de leefwereld KU Leuven
Het kapitalisme neigt ertoe de meeste aspecten van het menselijk leven in economische termen te vatten: mensen worden gezien als menselijke hulpbronnen, huizen als vermogen, universiteitsdiploma's als investeringen, enz. Hoewel dit al lang een thema is voor marxistische kritiek, is er ook een fenomenologische dimensie aan deze inkadering die vaak over het hoofd wordt gezien. Ik wil onderzoeken of en hoe deze economische framing de ervaring ...
Socio-economische differentiatie van rechten tussen burgers en immigranten KU Leuven
Dit onderzoek pakt rechtendifferentiatie aan als een manier om de druk van grootschalige arbeidsmigratie op de verzorgingsstaat en de vooruitzichten van autochtone werknemers te verminderen. Het onderzoekt en evalueert tussentijdse mogelijkheden tussen gesloten grenzen en afstand doen van de verzorgingsstaat door nieuwe normatieve eisen van onze hedendaagse realiteit te benutten en in evenwicht te brengen: a) nieuwe belangen van tijdelijke ...
Is zelfidentificatie voldoende om lidmaatschap van geslachts-, taal- of leeftijdsgroepen mogelijk te maken? KU Leuven
Binnen de discipline van de morele en politieke filosofie is een algemeen aanvaarde reden voor het toekennen van rechten en verantwoordelijkheden aan mensen het tegemoetkomen aan hun objectieve behoeften en belangen (bijvoorbeeld hun sociaal-economische, communicatieve of democratische belangen). Maar er is binnen het vakgebied een duidelijke, opkomende trend waarneembaar: de steeds populairder wordende trend om meer normatieve aandacht te ...
The insurgent core of democracy: Rethinking democratic conflict in a context of market imperatives KU Leuven
Wat maakt een politiek conflict democratisch? Essentieel, volgens Claude Lefort, is dat in een democratie het conflict zichtbaar gemaakt wordt op de politieke scène. Vertaald in institutionele termen houdt dit een pleidooi in voor het spel van meerderheid en oppositie in het parlement. Dit perspectief verhult echter dat socio-economische condities de werking en het democratische karakter van politiek conflict kunnen aantasten. De wederzijdse ...
Een Existentiële Fenomenologie van Politieke Verantwoordelijkheid KU Leuven
Eind jaren zeventig betoogde Hans Jonas dat traditionele ethische kaders niet in staat waren om de problemen van de moderne technologie aan te pakken. Sindsdien hebben technologische innovaties zich in een nooit eerder gezien tempo verder ontwikkeld. Dit heeft de aanzet gegeven tot de moderne institutionalisering van kaders voor risico-identificatie en verantwoordelijkheid op wetenschappelijk en technologisch gebied. Institutionele projecten, ...