Projecten
Sociolinguïstische gatekeeping met indexale variatie: een kwantitatief-kwalitatief onderzoek naar de indexicale waarde van de Belgische standaardtaal-tussentaalvariatie in taal gericht aan ouderen in Vlaamse woon-zorgcentra KU Leuven
In Westerse maatschappijen worden ouderen (>65 jaar) gradueel een grotere demografische groep (OECD Data, 2016). Toch is er onder de oudere generaties terzelfdertijd vaak de klacht te horen dat men hen doorgaans niet meer respecteert. Die klacht wordt onderstreept door een linguïstisch fenomeen dat wordt bestudeerd in de Sociolinguïstiek en dat ‘elderspeak’ (Kemper, 1994) wordt genoemd. Elderspeak duidt op een groep linguïstische ...
De registerspecificiteit van probabilistische grammatica's in het Engels en het Nederlands - Een combinatie van corpusanalyse en experimenten KU Leuven
Registervariatie heeft veel aandacht gekregen vanuit tekstlinguïstisch perspectief en met behulp van de multidimensionele benadering (in navolging van Biber 1988). In de variatiesociolinguïstiek daarentegen is register niet vaak onderzocht in interactie met taalinterne factoren voor de morfosyntactische variatie, zodat de rol van register in probabilistische, grammaticale keuzevorming onduidelijk blijft. De sociolinguïstische theorie ...
Taalattitudes meten met auditory affective priming: attitudinele variatie tegenover Nederlandse taalvariëteiten KU Leuven
Het doel van dit onderzoek is tweevoudig. In de eerste plaats zet het in op de ontwikkeling van nieuwe methodes in het taalattitudeonderzoek. Daarnaast draagt het bij tot de beschrijving van het taalattitudelandschap in Vlaanderen. Het project is in de eerste plaats methodologische georiënteerd. Op enkele uitzonderingen na (e.g. Preston 1982) heeft kwantitatief taalattitudeonderzoek nauwelijks methodologische innovatie gekend sinds de ...
Hoe voorspelbaar is taalverandering? Een kwantitatieve benadering KU Leuven
Emotionele band binnen en tussen culturele contexten: Analyse van natuurlijke taal om het conceptuele systeem voor emoties te beschrijven en te vergelijken KU Leuven
The frequencies, intensities, and types of emotions people experience in a given situation differ systematically across cultural boundaries. This variation is inherently meaningful because it reflects differences in the conceptual system for emotions, with implications for well-being. Emotional fit between an individual and other members of their culture is a protective factor for mental and physical health, as is a well-developed conceptual ...
Ontwikkeling van gedeelde syntactische representaties bij het leren van een tweede taal. Universiteit Gent
We onderzoeken het leren van syntactische representaties in een tweede taal. We testen een theorie die een proces van toenemende syntactische abstractie binnen en tussen talen veronderstelt (Hartsuiker en Bernolet, 2016). We volgen daarom proefpersonen die gedurende 10 weken een artificiele taal leren en gebruiken cross-linguistische structurele priming om de mate van abstractie over talen heen te testen.
Variabel gebruik van determinatoren in Nederlands Nedersaksisch: Onderzoek naar de grammaticale, stylistische en dialectgeografische aspecten van de distributie KU Leuven
Pluricentrische perspectieven op schriftelijke communicatie in het Standaardnederlands KU Leuven
Een taalgebied zoals het Nederlandse bestaat uit verschillende centra, in verschillende landen, van waaruit de standaardtaal en haar ontwikkeling worden aangestuurd. Dat pluricentrische perspectief is relevant voor grammaticale en lexicale verschillen, maar kan ook toegepast worden op tekstkenmerken die vooral een functie hebben in de communicatieve context. Terwijl verschillen tussen landen in het gebruik van verbale communicatie-elementen ...