Projecten
Geïntegreerde analyse en experimentele verificatie van Kinetische Vorm-Actieve Constructies voor architecturale toepassingen Vrije Universiteit Brussel
Financiële geletterdheid @ school Universiteit Antwerpen
Het efficiënt en flexibel gebruik van externe representaties in de statistiek: empirisch onderzoek naar representatiegebruik bij het oplossen van problemen over verdelingen. KU Leuven
De ...
De invloed van formeel onderwijs op de ontwikkeling van rekenen, zijn neurocognitieve predictoren en hersennetwerken. KU Leuven
Tijdens de leeftijd van 5 tot 7 jaar doen er zich belangrijke veranderingen voor in de cognitieve- en hersenontwikkeling van kinderen. Deze veranderingen vallen samen met de overgang naar formeel onderwijs in de lagere school, waarbij kinderen overgaan van minder gestructureerde speelse leeractiviteiten in de kleuterschool naar formele, gestructureerde en directe instructie in het eerste leerjaar. Een belangrijke vraag is hoe deze ervaring ...
Sabbatperiode Jan Elen: Fundamenten voor onderwijskundig redeneren KU Leuven
Tijdens dit sabbatsverlof zal er zal een poging worden gedaan om een reeks van teksten te schrijven waarin op basis van wetenschappelijk onderzoek de kracht van onderwijskundig redeneren (eerder dan van puntsgewijze ‘weten wat werkt’) wordt getoond. Om de bredere toepasbaarheid van de voorgestelde redeneringen af te toetsen is het essentieel dat vanuit verschillende onderzoekstradities naar onderwijskundige problematieken wordt gekeken en in ...
Aan de slag met een vroege voorloper van welbevinden bij leerlingen: leerkracht-leerling relatie en klasinteractiekwaliteit als basis voor goede werkgeheugenprestaties van kinderen. KU Leuven
Als we kinderen willen laten opgroeien tot competente, autonome en mentaal gezonde individuen dan is een adequaat werkgeheugen (WG) van het grootste belang. WG is een sterke lange termijn predictor voor schools presteren, functioneren en welbevinden. Recente interventieprogramma’s stimuleren het WG en zetten steeds meer in op het creëren van de ideale klasomgeving waarin het WG optimaal kan ontwikkelen. Een ideale klasomgeving veronderstelt ...
De competenties van lerarenopleiders in het omgaan met diversiteit: Een Zuid-Afrikaans en Vlaams onderzoek Universiteit Gent
Dit FWO-NRF project is gericht op het verwerven van theoretisch en empirisch inzicht in de competenties van lerarenopleiders in het omgaan met diversiteit. Met het oog op deze algemene doelstelling, combineert dit project eerst twee theoretisch complementaire perspectieven tot een geïntegreerd conceptueel kader: (1) het theoretisch kader rond leraarcompetenties van Blömeke en collega’s en (2) Bourdieu’s sociologische theorie rond habitus, ...
Het misbruik van voorschriftplichtige stimulerende medicatie als leerpil door de Vlaamse studentenpopulatie: het proces van voorschrijven, verstrekken en verwerven. Universiteit Antwerpen
Onderwijs en socioculturele identificatie: Leereffecten bevorderen via congruentie. KU Leuven
De meeste westerse onderwijssystemen blijven vandaag de dag gekenmerkt door socioculturele ongelijkheden. Toch heeft het functionalistisch, meritocratisch standpunt—dat stelt dat het onderwijs de privileges geassocieerd met toegeschreven factoren, zoals rijkdom en familiale achtergrond, beperkt door te focussen op studenten hun eigen prestaties—zich de laatste decennia verder verankerd in het gezond verstand. Dit standpunt is sterk ...