Projecten
EPOS – Doorgedreven Energie- en grondstofefficiëntie alsook Performantie in procesindustrie-Operaties via onsite en cross-sectoriële Symbiose Universiteit Gent
Met als doel om de competitiviteit van de EU industrie te versterken, ambieert EPOS om cross-sectoriële kennis en samenwerking te stimuleren door een innovatieve toolbox voor Industriële Symbiose te ontwikkelen. Het project genereert sectoroverschrijdend begrip, demonstreert technologische en organisatorische clusteropportuniteiten en introduceert een managementsysteem dat bedrijven en onsite operaties meer efficiënt, meer kosteneffectief, ...
Versnelde verwering van silicaatmineralen voor ecosysteemherstel en mitigatie van klimaatverandering: wondermiddel of doos van Pandora? Universiteit Antwerpen
AI-aangedreven gerobotiseerde materiaalterugwinning in een doos KU Leuven
Recyclable materials recovery is a key element of the circular economy and the EU Green Deal. It is typically performed manually at large scale Material Recovery Facilities (MRFs) installed close to dense urban areas. Recent advances in AI and robotics have enabled the automation of several MRF activities. However, they target large waste volumes and are not cost-effective for smaller, less accessible areas.
To accommodate the latter, ...
Wat werkt voor wie, onder welke omstandigheden en hoe: het openen van de zwarte doos van mHealth interventies gericht op het reduceren van sedentair gedrag bij ouderen Universiteit Gent
Het bevorderen van gezond ouder worden is een belangrijk middel om de kosten van de vergrijzing te beperken. Inspelen op het zitgedrag van ouderen blijkt een veelbelovende strategie te zijn. Helaas zijn er tot op heden weinig interventies, en in het bijzonder mobiele gezondheidsinterventies, die zich focussen op het reduceren van het zitgedrag van ouderen. Toch blijken mobiele gezondheidsinterventies betere effecten te vertonen op zitgedrag ...
Bestuurlijke handhaving door lokale besturen in Vlaanderen: van doos van Pandora naar heilige graal in de strijd tegen georganiseerde criminaliteit? Universiteit Hasselt
OCMW / OCMW & nieuwe migranten / vluchtelingen: het openen van de zwarte doos van het beleid in de praktijk. KU Leuven
De Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW's) spelen een cruciale rol bij het verlenen van toegang tot sociale uitkeringen en meer in het algemeen bij het vestigingsproces en de integratie van nieuwe migranten. Voor veel pas aangekomen immigranten vormen de contacten met maatschappelijk werkers een van de eerste of belangrijkste contacten met de lokale samenleving. Daarnaast kunnen beslissingen die genomen worden bij het OCMW op ...
Een glinstering in een doos. Ergens (nieuw vormen van scenografische ruimte) KU Leuven
Dit onderzoek in de kunsten situeert zich in het veld van de sensoriële scenografie en onderzoekt de betekenis van het Alleen Zijn in toeschouwerschap, specifiek in relatie tot immersieve ruimtelijke kunst, scenografie en performatieve kunstpraktijken: praktijken die traditioneel in groepsverband worden beleefd.
Ik betoog dat er voldoende aanwijzingen zijn dat het solitair beleven van kunst openingen creëert voor cognitieve ...
Innovatieve, kleinschaliger voedselverwerking in een doos KU Leuven
The unique FOX approach will research and develop innovative, small scale technologies in mobile or flexible processing units for different applications for small and medium enterprises and farmers in the fruit and vegetable sector in Europe. This will stimulate the transition from a centralised industry to regional hubs that employ innovative, flexible and sustainable technologies based on seasonality and demand. By this, FOX meets ...
Zwarte doos of rode aardbei? SIFT-MS toegepast in aromaonderzoek. KU Leuven
De aardbei is wereldwijd Ă©Ă©n van de meest geliefde vruchten, voornamelijk vanwege haar smaak. De algemene smaak van een product, in het Engels ook wel flavour genoemd, bestaat eigenlijk uit twee componenten: smaak (in het Engels taste, alles wat men met de tong waarneemt) en aroma, de geur van een product, welke we met de neus waarnemen. Vooral aroma is belangrijk voor de perceptie en acceptatie van een product door consumenten. Het aroma van ...