Projecten
De verkenning van het potentieel van Filippijnse cacao (Theobroma cacao L.): Analyse van sensorische waarneming, consumentengedrag en de toeleveringsketen Universiteit Gent
Het effect van sensorische technologieën op consumentengedrag via haptische inbeelding in een digitale context Universiteit Hasselt
Identiteit, media en consumentengedrag KU Leuven
De gezonde houding: Duurzaam consumentengedrag als functie van automatische (evaluatieve) processen en top-down regulatie Universiteit Gent
In tijden van klimaatverandering, oceanen vol plastiekafval, vroegtijdige overlijdens ten gevolge van luchtvervuiling en eindeloze files is een shift naar duurzame consumptie meer dan ooit noodzakelijk. Dit onderzoeksproject heeft tot doel om (a) de automatische (evaluatieve) processen bloot te leggen die aan de oorsprong liggen van duurzaam consumentengedrag en (b) nieuwe interventiestrategieën te ontwikkelen ter bevordering van een duurzame ...
Voedselverlies en consumentengedrag bij Vlaamse huishoudens Departement Omgeving
Individuele verschillen in evaluatiemoeilijkheden en hun gevolgen voor consumentengedrag. Universiteit Gent
Dit project onderzoekt de moeilijkheden die mensen ervaren wanneer ze attitudes vormen, en hoe mensen verschillen in de mate waarin ze deze moeilijkheden ervaren. We gaan daarom een schaal valideren die individuele verschillen in evaluatiemoeilijkheden meet, en onderzoeken hoe deze onzekerheid over de mate waarin men iets goed of slecht vindt een brede waaier aan consumentengedrag beïnvloedt.
De impact van voedingsclaims op consumentengedrag. Universiteit Gent
In dit project zal er dieper ingegaan worden op het effectief communiceren dat een gezond product ook smaakvol is, met als doel tijdsinconsistente voedingskeuzes van consumenten te beperken. Er worden twee hoofdobjectieven vooropgesteld. In de eerste plaats wordt er nagegaan hoe incongruente voedingsclaims op producten consumentengedrag beïnvloeden. Daarnaast wordt het differentieel effect tussen impliciete referencies en expliciete labels ...
Antecedenten van gedragswijziging bij consumenten omtrent duurzaam consumptiegedrag: een integratie van theorieën en concepten uit consumentenethiek en 'groen' consumentengedrag Universiteit Gent
De vraag 'hoe consumenten aanzetten tot bewuster consumeren' is actueler dan ooit. Gedragsinconsistentie vormt hierbij een groot probleem. Zowel consumentenethiek als groen consumentengedrag voerden reeds onderzoek uit naar mogelijke verklarende variabelen voor een gedragswijziging bij consumenten. Beide domeinen hebben zich echter grotendeels los van elkaar ontwikkeld. Het huidige onderzoeksvoorstel beoogt theorieën en modellen uit beide ...