Religieuze aspecten in Chinese literatuur door vrouwen Universiteit Gent
In dit project onderzoeken we de invloed van het Christendom en van Humanistisch Boeddhisme op de literaire werken van Chinese vrouwelijke auteurs uit de twintigste eeuw.
In dit project onderzoeken we de invloed van het Christendom en van Humanistisch Boeddhisme op de literaire werken van Chinese vrouwelijke auteurs uit de twintigste eeuw.
Dit onderzoek bestudeert de positie van de Chinese Chan meester Hui Hong (1071-1128) in het toentertijdse fundamentele debat in chan-middens over het gebruik van retoriek bij de overdracht van de doctrine van meester op discipel. Hui Hongs positie staat tegenover de dominante trend van die tijd die de nadruk legde op introspectie en 'overdracht zonder woorden'.
Dit onderzoek behandelt het gecontextualiseerde gebruik van tijd en aspect in vroege boeddhistische Chinese literatuur van vóór de vijfde eeuw, de belangrijkste bron voor de ontwikkeling van vroeg Chinees. Deze kenmerken van tijd en aspect worden vergeleken met pre-boeddhistische teksten en vroege niet-boeddhistische literatuur teneinde te onderzoeken hoe markers van tijd en aspect zich ontwikkelden in vroeg Chinees.
Met deze studie onderzoeken we vroeg Boeddhistisch Chinees met een nadruk op de ontwikkeling van het passief. Steunend op een kwantitatieve analyse van database data, zullen de evolutie van het passief, de distributie over verschillende periodes, grammaticalisatie-processen, en de invloed van Indische talen en Chinese dialecten worden bestudeerd en geanalayseerd.
Dit project betreft de ontwikkeling van de Chan-boeddhistische hagiografische literatuur van midden Tang (ca. 750) tot het vroege Noordelijke Song (960-1127) China, waarbij de nadruk ligt op de opkomst van de populaire “lamp collecties” (denglu 燈錄). De studie onderzoekt denglu als een literair genre aan de hand van de twee oudste nog bestaande getuigen: de lokaal geproduceerde Zutang ji 祖堂集 (Anthologie van de Patriarchale Zaal;ca. midden 10e ...
Kang Youwei 康有為 (1858-1927) schetst in zijn Datong shu 大同書 het beeld van een utopische toekomst zonder onderscheid tussen klassen, rassen, geslachten en naties, om zo het hoogste ideaal van een 'Grote Eenheid' datong 大同 te realizeren. Hij klaagt over zijn voorgangers en tijdgenoten dat “ze kleine kwaaltjes kunnen behandelen, maar geen volledige genezing kunnen bieden.” Terwijl Kang het confucianisme daarom herwerkt tot een totaal nieuw ...
Uitgaande van de stelregel dat 'niets kan begrepen worden zonder de context', wil dit onderzoeksproject doen wat zelden gebeurt in de studie van de boeddhistische literatuur. Met dit doel voor ogen, hanteert dit project een ambitieuze methodologie door een verband te leggen tussen archeologische, kunsthistorische, epigrafische en tekstuele bronnen in het Noordwesten van India (Oost-Afghanistan en Pakistan) rond het begin van de gangbare ...
Zogenaamde "ontmoetingsdialogen" zijn misschien de meest herkenbare van alle (zen-)boeddhistische literaire genres. Deze teksten, die beter bekend zijn onder hun afgekorte vorm als "koan," beschrijven raadselachtige discussies tussen zen meesters en hun studenten, waar de eerste vaak de overhand krijgen door moeilijke vragen over doctrine op een onlogische manier te beantwoorden. Dit project beschouwt hoe hoe ontmoetingsdialogen verwerkt ...
De migratie van kunstenaars gaat vaak gepaard met een mengeling van visuele talen. Bij Chinese illustratoren, die studeren en migreren naar het Westen, beïnvloed door zowel Chinese als westerse beeldende kunst, begint de visuele taal van hun praktijk eigenschappen te tonen van beide culturen. In het kader van culturele globalisatie homogeniseert de visuele taal van hedendaagse, Chinese illustraties daarnaast steeds meer. Precies daarom zal ...
Het begrip vooronderstelling, zoals bestudeerd in het veld van de pragmatiek, verwijst naar kennis die als vanzelfsprekend wordt beschouwd door deelnemers aan de uitwisseling van informatie (Grundy, 2000). Vooronderste llingen dienen als strategie voor het genereren van impliciete betekenis en worden een krachtig instrument om het begrip van het publiek te beïnvloeden door evaluatieve informatie om te zetten in achtergrondkennis. Deze studie ...