Projecten
Naar betere vertaalbaarheid van proefdieronderzoek: Het ontwikkelen van complexe sociale gedragstesten in ratten om microRNA depletie te testen als nieuwe behandeling voor de belangrijkste sociale symptomen van Autisme Spectrum Stoornis. KU Leuven
Knaagdieren produceren verschillende soorten ultrasone geluiden. Zo werd aangetoond dat deze ultrasone geluiden belangrijke sociaal-affectieve communicatieve functies hebben bij het reguleren van sociale interacties. 50-kHz vocalisaties, bijvoorbeeld, helpt sociaal contact te onderhouden, bevordert speelgedrag en wordt geassocieerd met activiteit in hersenregio's verantwoordelijk voor beloning, zoals aangetoond in playback experimenten (The ...
Fysieke activiteit en cardiorespiratoire fitheid bij adolescenten met een Autisme Spectrum Stoornis: Betrouwbaarheid, validiteit en correlaten. KU Leuven
Weinig fysieke activiteit (FA) bij adolescenten met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS), verhoogt het risico op lichamelijke en geestelijke gezondheidsproblemen tijdens de adolescentie en de daaropvolgende volwassenheid. Om tijdige identificatie van adolescenten met ASS die het risico lopen om een inactieve levensstijl mogelijk te maken, alsook de ontwikkeling van hoogwaardige, evidence-based FA-interventies voor deze populatie, moeten ...
MRI-hersenonderzoek gecombineerd met patroonanalyse-methodes bij autisme spectrum stoornissen KU Leuven
Atypische perceptuele en sociaal-emotionele verwerking bij autismespectrumstoornissen: een integratieve neurocognitieve benadering. KU Leuven
Dit onderzoek hanteert een integratieve neurocognitieve benadering om atypische perceptuele en socio-emotionele verwerking te onderzoeken bij individuen met autismespectrumstoornissen. We onderzoeken lokale versus globale visuele en auditieve informatieverwerking aan de hand van een combinatie van gedragsmatige (psychofysische), neurofysiologische (fMRI, EEG, ASSR, VSSR) en neuroanatomische technieken (dMRI).
Fysieke activiteit en fysieke fitheid van adolescenten met een Autismespectrumstoornis: betrouwbaarheid, validiteit en correlaten. KU Leuven
Sociaal-affectieve communicatie door middel van ultrasone vocalisaties bij knaagdieren: verbetering van translationele onderzoeksmodellen voor neuropsychiatrische disfuncties. KU Leuven
Het modelleren van menselijke neuropsychiatrische disfuncties bij knaagdieren is een uiterst ontmoedigende uitdaging, gezien de subjectieve aard van veel symptomen, het gebrek aan relevante biomarkers en objectieve diagnostische hulpmiddelen, samen met de vroege staat van de relevante neurobiologie en genetica. In feite is de vooruitgang bij het begrijpen van relevante pathofysiologische mechanismen frustrerend traag geweest en de ...
Technologiegedreven krachttrainingprogramma's in patiënten met perifeer arterieel lijden: onderzoek naar de haalbaarheid en klinische effecten KU Leuven
Gesuperviseerde training vormt onderdeel van de behandeling van intermittente claudicatio (IC). Echter minder dan 10% van de IC populatie start een bewegingsprogramma. Technologische toepassingen uit de e-gezondheid maken gesuperviseerde training in de thuisomgeving mogelijk. Of deze nieuwe trainingsmodaliteit ook werkt bij IC blijft twijfelachtig. Ons doel is om 1) de haalbaarheid van een gecombineerd (wandelen + krachttrainingsprogramma) ...
Temperament en opvoeding als predictoren van psychosociale ontwikkeling in kinderen met Autismespectrumstoornis, Downsyndroom en Cerebrale Parese. Universiteit Gent
Dit project bestudeert hoe het samenspel tussen temperament en opvoeding, vitaal belangrijk voor alle kinderen, de grote variabiliteit in zowel maladaptieve als adaptieve ontwikkeling bij kinderen met een beperking kan helpen verklaren. Op basis van een 3-wave prospectief cohortedesign vergelijken we de transdiagnostische generaliseerbaarheid van temperament-opvoedingsprocessen over drie specifieke ontwikkelingsstoornissen ...
Opvoeden van adolescenten met autismespectrumstoornis KU Leuven
Ouders van kinderen en adolescenten met autismespectrumstoornis (ASS) ervaren specifieke uitdagingen in de opvoeding. Toch blijkt dat er nog weinig onderzoek werd gedaan naar het opvoedingsgedrag van ouders van kinderen met ASS. Bovendien is de literatuur in het bijzonder beperkt voor wat betreft de adolescentie (12 - 16 jaar). Nochtans gaat deze periode gepaard met extra uitdagingen voor ouders, gelet op de vele fysieke, sociale en ...