Projecten
Nieuwe methoden in de arithmetik van lichamen en de theorie van kwadratische vormen. Universiteit Antwerpen
Denken over je eigen denken: Een fijnmaziger onderzoek naar de rol van metacognitieve monitoring bij kinderen in het leerproces van rekenen KU Leuven
Een algebraïsche kijk op Connes--Consani arithmetische topossen. Universiteit Antwerpen
Cohomologische methoden in de arithmetische meetkunde. KU Leuven
Mijn doel is om ons begrip te verbeteren van wat de cohomologie van een algebraïsche variëteit - die veel geometrische informatie bevat - kan zeggen over zijn set van rationele punten, d.w.z. de set van oplossingen van S over het basisveld F. Ik zal deze vraag bestuderen over globale velden, met behulp van de zogenaamde Brauer-Manin-obstructie voor het bestaan van rationele punten, en over lokale velden, met behulp van technieken uit de ...
Het herdenken van 'denken over je denken': Het identificeren van de rol van metacognitieve monitoring in academisch leren door het gebruik van cognitief psychologische methoden in pedagogisch onderzoek. KU Leuven
Een fundamenteel doel van pedagogisch onderzoek is de oorsprong en correlaten van individuele verschillen bij het leren van schoolse vaardigheden te achterhalen. Dat komt omdat pedagogisch onderzoek erop gericht is om leeromgevingen te ontwikkelen die optimaal afgestemd zijn om individuele verschillen in schools leren op te vangen. Metacognitie werd aangewezen als een belangrijk proces voor leren. We missen echter een functioneel inzicht in ...
Wat vertelt covolume ons over de structuur van een rooster? KU Leuven
Een Lie-groep is een wiskundig object dat bestaat uit de symmetrieën van bepaalde geometrische structuren. Er is bijvoorbeeld een Lie-groep bestaande uit alle isometrieën van de driedimensionale ruimte. Een rooster in een Lie-groep G is een discrete deelgroep L die G benadert tot op een verzameling van eindig volume. De quotiëntruimte G/L heeft dan eindig volume en dit volume wordt het covolume van L genoemd. In het bovenstaande voorbeeld ...
De invloed van formeel onderwijs op de ontwikkeling van rekenen, zijn neurocognitieve predictoren en hersennetwerken. KU Leuven
Tijdens de leeftijd van 5 tot 7 jaar doen er zich belangrijke veranderingen voor in de cognitieve- en hersenontwikkeling van kinderen. Deze veranderingen vallen samen met de overgang naar formeel onderwijs in de lagere school, waarbij kinderen overgaan van minder gestructureerde speelse leeractiviteiten in de kleuterschool naar formele, gestructureerde en directe instructie in het eerste leerjaar. Een belangrijke vraag is hoe deze ervaring ...
Reductietheorie van arithmetische oppervlakten en toepassingen op kwadratische vormen over algebraïsche functielichamen Universiteit Antwerpen
Reflectiespectra: predicaat wiskunde en verder Universiteit Gent
Door het werk van de Oostenrijkse logicus Kurt Gödel in de jaren
1930, kan geen enkele correcte en voldoende sterke berekenbaar
opsombare arithmetische theorie haar eigen constistentie aantonen.
Kort na Gödel zijn werk, gaf Gentzen een bijna eindig bewijs van de
consistentie van de Peano rekenkunde, met enkel één externe
component: het gebruik van transfinite inductie tot aan een geschikte
ordinaal. ...