Projecten
GrAVa- De rol van Green Attitudes & Values als onderdeel van de duurzaamheidstransitie van KMO’s AP Hogeschool Antwerpen
Het veranderde gelaat van de lokale democratie? De impact van burgerparticipatie op de attitudes, rollen, relaties en legitimiteitspercepties van institutionele stakeholders Universiteit Gent
Nieuwe initiatieven van burgerparticipatie veranderen de aard van de lokale democratie. Dit onderzoek wil een meer omvattend begrip van hoe participatie een impact heeft op de rollen van politici, burgers, ambtenaren en middenveldorganisaties, de relaties tussen deze actoren, en de legitimiteit van de lokale democratische beleidsvoering in de perceptie van deze actoren.
Duurzaamheid vanaf de kindertijd. De effectiviteit van communicatiestrategieën gericht op kinderen en jongeren ter bevordering van duurzame en gezonde attitudes en gedragingen Universiteit Gent
Als men duurzame (en gezonde) attitudes en gedrag wil bevorderen, is het belangrijk om dit vanaf een jonge leeftijd te doen en dus ook te focussen op minderjarigen. Kinderen en jongeren vormen in dat opzicht enerzijds een belangrijke primaire (huidige en toekomstige) doelgroep maar ook een secundaire doelgroep (ze beïnvloeden bijvoorbeeld hun ouders en peers). Dit onderzoeksproject heeft daarom als doel om na te gaan welke (communicatie-) ...
Wie wil er delen? Een analyse van percepties van horizontale ongelijkheden en attitudes ten aanzien van horizontale herverdeling in India en Zuid-Afrika KU Leuven
Pragmatic markers in het Engels van moedertaal- en niet-moedertaalsprekers:Een studie naar het gebruik van en attitudes over pragmatic markers KU Leuven
Dit project vergelijkt het gebruik van zogenaamde pragmatic markers, zoals well, you know, I mean en so, in het gesproken Engels van drie soorten taalgebruikers: moedertaalsprekers van het Engels, vreemdetaalverwervers, en sprekers van het Engels als lingua franca. Deze drie groepen van sprekers hebben niet enkel een andere taalachtergrond, ze hebben ook verschillende pragmalinguïstische noden in de specifieke communicatiesituaties die ze ...
Over de relatie tussen impliciete attitudes ten opzichte van adolescenten met specifieke onderwijsbehoeften en de interacties tussen adolescenten KU Leuven
Onderzoek over de relatie tussen impliciete attitudes ten opzichte van adolescenten met specifieke onderwijsbehoeften en de interacties tussen adolescenten. In overeenstemming met de internationale tendens naar integratie, zijn adolescenten met specifieke onderwijsbehoeften (SEN) steeds meer opgeleid in het voortgezet onderwijs die mogelijkheden creëert voor interactie met normaal ontwikkelende leeftijdsgenoten.
Het gesproken Nederlands in Vlaanderen. Percepties en attitudes van een U+2018spraakmakendeU+2019 generatie. Universiteit Gent
In Vlaanderen is in de laatste decennia van de 20e eeuw de tussentaal ontstaan, een nieuwe omgangstaal, met ingrediënten uit zowel de dialecten als de standaardtaal. Om de huidige ontwikkelingen in het gesproken Nederlands te kunnen begrijpen is onderzoek nodig naar de percepties en attitudes van jonge Vlamingen, de nieuwe spraakmakende gemeente, ten aanzien van die tussentaal en de standaardtaal.
Generalisatie en contextualisatie in de vorming en verandering van attitudes Universiteit Gent
Spontane gevoelens lijken soms ongevoelig aan contradictorische informatie maar soms ook sterk afhankelijk zijn van dergelijke informatie. Gawronski e.a. (2010) boden hiervoor een verklaring volgens welke attitude relevante informatie op een contextspecifieke manier wordt opgeslagen indien aandacht besteed wordt aan de context. Wij zullen de invloed is van niet-context gebonden contradictorische informatie op spontane gevoelens ...
Het gesproken Nederlands in Vlaanderen. Percepties en attitudes van een 'spraakmakende' generatie Universiteit Gent
In Vlaanderen is in de laatste decennia van de 2e0 eeuw de tussentaal ontstaan, een nieuwe omgangstaal, met ingrediënten uit zowel de dialecten als de standaardtaal. Om de huidige ontwikkelingen in het gesproken Nederlands te kunnen begrijpen is onderzoek nodig naar de percepties en attitudes van jonge Vlamingen, de nieuwe spraakmakende gemeente, ten aanzien van die tussentaal en de standaardtaal.