Publicaties
Gekozen filters:
Gekozen filters:
Kansengroepen in werk en ondernemerschap Universiteit Hasselt
Sinds 1 januari 2005 bestaat er in Vlaanderen een recht op loopbaanbegeleiding voor werkenden. Om erkenning te krijgen – en dus recht te hebben op subsidies – dienen loopbaancentra ervoor te zorgen dat 50% van de mensen die ze bereiken uit een kansengroep komt. Er worden in dit beleid vijf kansengroepen onderscheiden: (1) allochtonen (2) arbeidsgehandicapten (3) oudere werknemers (50+), (4) kortgeschoolden en (5) middengeschoolden. Het bereiken ...
Belgische literaturen in Duitse vertaling. Meertaligheid en cultuuroverdracht (1945 tot heden) Vrije Universiteit Brussel
Deze doctoraatsthesis over de vertaaldynamiek van Belgische literaturen in de
Bondsrepubliek Duitsland werpt een nieuwe blik op de complexiteit van de culturele en historische verwevenheid tussen de buurlanden België en Duitsland. Tot nu toe werden de bilaterale betrekkingen na 1945 nauwelijks onderzocht in de Cultuurwetenschappen en Vertaalwetenschappen. Deze studie vertrekt van dit historisch moment en volgt de sporen van de discursieve ...
Bondsrepubliek Duitsland werpt een nieuwe blik op de complexiteit van de culturele en historische verwevenheid tussen de buurlanden België en Duitsland. Tot nu toe werden de bilaterale betrekkingen na 1945 nauwelijks onderzocht in de Cultuurwetenschappen en Vertaalwetenschappen. Deze studie vertrekt van dit historisch moment en volgt de sporen van de discursieve ...
Gids voor gelijke kansen Universiteit Hasselt
Het glazen plafond bestaat nog altijd aan de Europese universiteiten. Hoewel vijftig procent van de universiteitsstudenten in heel wat Europese landen vrouw is, is het percentage vrouwelijke hoogleraren erg laag: in het hoger onderwijs is slechts vijftien procent van de werknemers op het hoogste academische niveau vrouw.7 Vrouwen hebben onvoldoende toegang tot de wetenschappelijke infrastructuur en universiteiten moedigen vrouwelijke academici ...
The driving forces behind verbal cluster order variation from Early to Late Modern Dutch Vrije Universiteit Brussel
Dit artikel onderzoekt het effect van zowel structurele als sociolinguïstische variabelen op de ontwikkeling van de variatie in de Nederlandse werkwoordsvolgorde. Meer precies evalueert het artikel welke specifieke set van deze variabelen het grootste effect heeft op de werkwoordvolgordevariatie van de zestiende tot de negentiende eeuw. Daartoe werd een corpuslinguïstische studie met een random forest analyse uitgevoerd met behulp van het ...
Sur la langue nationale. Taal en taalpolitiek in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en het jonge België. Vrije Universiteit Brussel
In deze publicatie gaan we na welke rol taal en taalconflicten speelden in de amalgaampolitiek van Willem I en zijn Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Enerzijds concentreren we ons op de oppositie tussen het Nederlands en het Frans, en gaan we de historische wortels van het Belgische taalconflict na: hoe was het met de positie van het Nederlands gesteld toen Willem I aan de macht kwam, en welke acties ondernam hij om deze taal op te waarderen ...
Het verrassende resultaat van een copulativiteitspeiling KU Leuven
Het is vanouds gebruikelijk om koppelwerkwoorden te onderscheiden van hulpwerkwoorden en zelfstandige werkwoorden, en er bestaat ook een zekere mate van eensgezindheid over welke werkwoorden tot de koppelwerkwoorden gerekend moeten worden. De Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS) bijvoorbeeld geeft de volgende lijst (Haeseryn et al. 1997, 1122). -zijn, worden en een aantal betekenisequivalenten van deze werkwoorden; -blijven; -blijken, dunken, ...
Effectiviteit van toelatingsproeven Universiteit Hasselt
The role of self-study time in freshmen’s achievement Universiteit Hasselt
Although invested study time is expected to relate to exam performance, research findings have been mixed. Therefore, the current study examined a) the role of self-study time above and beyond relevant student characteristics, affective-motivational processes (i.e. academic self-efficacy, learning goal orientation, and action-state orientation) and the cognitive learning activities deployed while studying the course (i.e. deep, stepwise, and ...