Projecten
Doen of niet doen? Een corpus-gebaseerde studie van cognitieve economie in grammaticale verandering over het volwassen leven heen. Universiteit Antwerpen
Naar meertalige taalgeschiedenissen: Nederlands in context en contact Vrije Universiteit Brussel
Overeenkomst 2008-2012 betreffende de organisatie van de Vlaamse Olympiades voor Wiskunde, Natuurwetenschappen, de Vlaamse Geo-Olympiade, OLYFRAN-Vlaanderen, en de Vlaamse Olympiades Latijn en Grieks in het kader van het actieplan Wetenschapscommunicatie. Universiteit Hasselt
Digitale tekstanalyse. Universiteit Antwerpen
Morfo-syntactische variatie in de Griekse documentaire papyri (III v. Chr. - VI n. Chr.). Een socio-historische onderzoek Universiteit Gent
Dit onderzoek bestudeert de relatie die bestaat tussen bepaalde taalkundige (morfo-syntactische) en sociale eigenschappen, en hoe die relatie evolueert doorheen de tijd. Het corpus bestaat uit Griekse ‘documentaire’ papyri, met een klemtoon op drie algemene teksttypes, met name ‘brieven’, ‘contracten’ en ‘verzoekschriften’. Vanuit theoretisch perspectief grijpt het onderzoek terug naar het ‘Systemisch Functionele’ kader. ...
Corpusgebaseerde kwantitatieve extractie van structurele en systematische eigenschappen van bouwproducten paradigma mocht tijd evolueren Universiteit Gent
Diachrone Constructiegrammatica staat momenteel voor twee uitdagingen die samenhangen met het systemische karakter van taal. Enerzijds geven schematische constructies met een open slot (zoals het werkwoord in de [be about to {V}] constructie) aanleiding tot een paradox: een toename van het aantal types (lexemen) dat in de slot kan voorkomen kan gepaard gaan met een algemene daling van de gebruiksfrequentie. Anderzijds gebeuren ...
De semantische en pragmatische uitbreidingen van de voorwaardelijke wijs en toekomstige tijd in het Spaans van Río de la Plata: (Inter)subjectiviteit en aandachtscoördinatie KU Leuven
Academische taalvaardigheid als voorspeller van studiesucces. Een validiteitsargument voor een low-stakes academische leesvaardigheid- en woordenschatscreening voor eerstejaarsstudenten. KU Leuven
De overgang naar het hoger onderwijs wordt vaak als moeilijk ervaren, een transitie naar een nieuw soort cultuur waarin ook het taalgebruik zijn eigen regels en conventies heeft (van Kalsbeek & Kuiken, 2014; Wingate, 2015). In Vlaanderen, waar er, behalve voor geneeskunde en tandheelkunde, een open hoger onderwijssysteem heerst zonder voorafgaande selectiemechanismen, is het opvolgen van de instromende groep studenten belangrijk. De ...
Ethiopische waarden en praktijken in grammatica-onderwijs in het kader van EFL: Van een analyse van cultureel gebaseerde onderwijsopvattingen en epistemologieën naar aanbevelingen voor een linguïstisch gefundeerde pedagogie Universiteit Gent
Dit project focust op het onderwijs van Engels als vreemde taal in Ethiopische secundaire scholen, waar Engels de onderwijstaal is. Het beoogt een analyse van docentenopvattingen en onderwijspraktijken op het gebied van grammatica-onderwijs; en de formulering van aanbevelingen voor een aangepaste pedagogie, die vertrekt van bestaande docentenopvattingen, en gestoeld is op een functionele taaltheorie waarin ‘betekenisvolle
...