Publicaties
Sura | صورة: Egypte door een Belgische lens KU Leuven
In het begin van de 20ste eeuw ondernamen de Belgische Egyptoloog Jean Capart en zijn medewerkers verschillende reizen naar Egypte. Met een passie voor fotografie documenteerden zij het land aan de Nijl in al zijn facetten. De Egyptologische bibliotheek van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel herbergt deze belangrijke collectie van ca. 14.000 fotografische glasnegatieven. De meer dan 200 foto’s die hier zijn geselecteerd ...
Sura | صورة: L'Égypte sous l'optique belge KU Leuven
Au début du XXème siècle, l’égyptologue belge Jean Capart et ses collaborateurs ont entrepris plusieurs voyages en Égypte. Avec un sens aigu de la photographie, ils ont documenté cette terre sur les rives du Nil sous toutes ses facettes. La bibliothèque égyptologique des Musées royaux d’Art et d’Histoire de Bruxelles abrite cette importante collection d’environ 14.000 négatifs photographiques sur plaques de verre. Les plus de 200 photographies ...
Sura | صورة: Egypt through a Belgian lens KU Leuven
First curator of the Egyptian department at the Royal Museums of Art and History (RMAH), Jean Capart (1877-1947) is often regarded as the founding father of Belgian Egyptology. Besides being the one who gave its impulse and rise to the development of the Egyptian collection at the RMAH, he was at the root of many other initiatives that contributed to turn, within a few years only, the RMAH into a prominent research centre in Egyptology. Under ...
Sura-project: Het ontstaan van de Belgische Egyptologie in beeld KU Leuven
Een bijzondere collectie glasplaten in de bibliotheek van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel documenteert de beginjaren van de Belgische egyptologie en Egypte in de vroege 20e eeuw.
“To be spoken over a figure of the foe, made of clay”: A Comprehensive Typology of the Brussels Execration Figurines KU Leuven
The Egyptian collection of the Royal Museums of Art and History (RMAH, Brussels) comprises about one hundred execration figurines made of unfired clay, bearing curses written in hieratic and dating to the late Middle Kingdom. These figurines represent captured (foreign) enemies and were buried ritually in order to symbolically neutralise foreign and domestic enemies and general threats. Almost every paper discussing these objects focuses on the ...