Publicaties
Gekozen filters:
Gekozen filters:
Handig instrument of sturend mechanisme? Over de werking van beroepsstandaarden voor leraren en lerarenopleiders KU Leuven
Op 20 jaar tijd groeiden beroepsstandaarden voor leraren en lerarenopleiders uit tot een vaste waarde in het onderwijsveld in Nederland en Vlaanderen. Beleidsmakers, onderwijsonderzoekers en beroepsgroepen van lerarenopleiders zien er een handig instrument in om de kwaliteit van en de waardering voor hun beroep te bevorderen. Tegelijk maken dit soort instrumenten het mogelijk om opleidingsprogramma’s en nascholingstrajecten voor leraren en ...
Beroepsprofiel van de leraar als black box. Analyse van de werking van onderwijsstandaarden KU Leuven
Op zoek naar een verklaring voor de aantrekkingskracht die van onderwijsstandaarden lijkt uit te gaan, treedt Carlijne Ceulemans in de voetsporen van het Vlaamse beroepsprofiel en de basiscompetenties van de leraar.
Het beroepsprofiel van de leraar als 'black box': een analyse van de werking van onderwijsstandaarden KU Leuven
Teacher standards such as professional profiles and competency lists, have become an ubiquitous matter in (teacher) education in many countriesnowadays ubiquitous in that sense that their appearance has become sofamiliar and self-evident that it seems to be indisputable. In our research, we look for an approach that challenges the routinized way of addressing this ubiquity. Therefore, we do not look for what these profiles are (the content) or ...
What - If Anything - Do Standards Do in Education? Topological Registrations of Standardising Work in Teacher Education KU Leuven Universiteit Antwerpen
This article takes a particular interest in the doings of educational standards. Accordingly, it does not discuss the contents, objectives or various states of implementation of educational standards. Rather, it follows a strange and peculiar thing and traces how it gets to work in localised practices. Building on Bruno Latour's exercises of socio-technical analysis, various modes to register and describe these practices are being put to the ...
Schools in the making. Mapping digital spaces of evidence KU Leuven Universiteit Antwerpen
In this article, the focus is on educational governing in the making. Drawing on conceptual underpinnings of socio-technical approaches, this implies an interest both on the way in which a sound knowledge base for policy measures is created, as on the distribution of that knowledge through publically available instruments. Governing by evidence only is possible when it relies on concrete instruments, such as feedback reports, publically ...
De zorg om de goede leerkracht: een kritische kijk op het competentiedenken KU Leuven
De laatste twee decennia verschenen in Nederland en Vlaanderen professionele standaarden en beroepsprofielen voor leraren en lerarenopleiders. Daarmee volgen we een internationale trend. Professionele standaarden zijn in het onderwijs vandaag zo vertrouwd en vanzelfsprekend geworden dat we niet langer stilstaan bij deze manier om over ‘de goede leraar’ te spreken. In dit artikel combineren we een onderzoeksbenadering met een opinirende insteek ...