< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Verkeersveiligheid en -leefbaarheid verhogen via het homogeniseren van snelheden: de Verkeersbordendatabank als tool

Boekbijdrage - Boekhoofdstuk Conferentiebijdrage

Snelheid is een belangrijke ongevalsfactor. Wisselingen en verschil van snelheid in de verkeerstroom en snelheidsverschillen tussen verschillende voertuigen verhogen eveneens het ongevalsrisico. Wegencategorisering en snelheidszones zijn belangrijke instrumenten om tot een meer homogene snelheid te komen. Met behulp van de Verkeersbordendatabank werd een verkennend onderzoek uitgevoerd. Dit verkennend onderzoek onderzocht het effect van een generiek scenario op het aantal verkeersborden en de lengte van de segmenten met eenzelfde snelheidslimiet. Bij toepassing van een generiek scenario U+2013maximale snelheid van autoU+2019s op 2 X 1 wegen van 90 km/uur naar 70 km/uur- kunnen zes op de zeven snelheidsborden verwijderd worden en verminderen de werklast voor de bestuurders en de kosten voor de wegbe-heerder evenredig. Op basis van de lengte van de snelheidszones kan men de tijd berekenen dat een voer-tuig afremt, optrekt of met een constante snelheid rijdt. Uit deze oefening blijkt dat een individueel, voertuig bij steeds wisselende snelheden, permanent moet afremmen of op-trekken. De tijd dat met een constante snelheid kan gereden worden, is door de telkens wijzigende snelheid, beperkt. Wanneer dit binnen een normaal rijsituatie wordt onderzocht, zal -als gevolg van afstand tussen de voertuigen, verschillend rijgedrag/remgedrag, verschillende voertuigsnelheden, ...- de periode waarin men met een constante snelheid kan rijden, nog beperkter zijn. Wisselende snelheden hebben een effect op verkeersveiligheid (verhoogde rijtaakbelas-ting, verhoogde kans op conflicten, ...) en milieu (lawaai, energieverbruik, uitstoot, ...). Wisselende snelheden bemoeilijken ook de maatschappelijke aanvaardbaarheid van cor-rect snelheidsgedrag. Met het homogeniseren van snelheidszone kan men positieve effecten op verkeersveilig-heid en leefbaarheid, verwachten. Een verkeersbordendatabank kan, voor onder meer het opbouwen van een consequent snelheidsbeleid, een degelijke tool vormen.
Boek: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Proceedings
Pagina's: 1 - 15
Toegankelijkheid:Open