< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Over het verband tussen de moderne wijsbegeerte en wetenschappelijke pedagogiek

Boekbijdrage - Hoofdstuk

In dit hoofdstuk ga ik in op hoe sommige ontwikkelingen in de wijsbegeerte van de moderniteit bepalend zijn geweest voor hoe we vandaag denken over wat waarheid, kennis en zekerheid zijn, over wat goed wetenschappelijk onderzoek is, en wat overeenkomstig dan een goede onderzoeker genoemd kan worden. Achtereenvolgens ga ik kort, noodgedwongen selectief, en zonder al te veel filosofische techniciteit, in op een paar hoofdlijnen van de filosofie van Descartes (rationalisme), Hume (empirisme) en Kant (idealisme). Ik richt de aandacht zoveel als mogelijk meteen op de betekenis van deze denkers (en de ‘-ismes’ waarvoor ze in de geschiedenis van de filosofie zijn komen te staan) voor ons hedendaags verstaan van wetenschap en, in het bijzonder, van wetenschappelijke pedagogiek.
Boek: Inleiding in de pedagogiek deel II. Grondslagen en stromingen
Pagina's: 59 - 84
ISBN:9789058757838
Jaar van publicatie:2017
Toegankelijkheid:Closed