< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Naar een taalbeleid dat het verschil maakt

Boekbijdrage - Boekhoofdstuk Conferentiebijdrage

Nu, na goed tien jaar taalbeleid, maken we de balans op en stellen we vast dat taalbeleid zich vooral ontwikkeld heeft als een diagnostisch en corrigerend apparaat: tekorten worden geïdentificeerd, geïsoleerd en geremedieerd. Taalbeleid heeft de vorm aangenomen van een crisismaatregel die moet verhelpen dat jongeren de standaardtaal steeds minder beheersen. Maar werkt dit model wel? En: heeft het zin? Deze bijdrage pleit voor een ander soort taalbeleid: een taalbeleid dat in de eerste plaats zorgende aandacht schenkt aan de jongeren, en niet aan de standaardtaal. Of nog: een taalbeleid dat de feitelijke taalvariatie – van regionale, etnische, subculturele, situationele en mediale aard – didactisch valoriseert, en niet veroordeelt als “taalachterstand” of verwerpt als een “bedreiging” voor de standaardtaal. Voor deze aanpak verzamel ik argumenten uit taalhistorische, sociolinguïstische en – vooral – taaldidactische hoek. Ten slotte stel ik een beloftevolle, concrete manier voor om taalverschillen didactisch productief te maken: de “multiliteracies” aanpak, ontwikkeld in de VS.
Boek: 25e Conferentie Het Schoolvak Nederlands Jubileum
Pagina's: 142 - 146
ISBN:978-90-382-1866-3
Jaar van publicatie:2011
Toegankelijkheid:Open